Filmjaarboek 2016/2017

Redactie: Mariska Graveland (eindredactie en organisatie), Hans Beerekamp, Ilona van Genderen-Stort, Romy van Krieken (credits) | 304 pagina’s

Eigenlijk is het een vorm van zelfkastijding, om als filmliefhebber door het Filmjaarboek 2016/2017 te bladeren. Wat is er namelijk nog zo veel te zien! Er kwamen in 2016 meer dan 380 films uit in de Nederlandse bioscopen en hoewel er niet veel mensen zullen zijn die ze allemáál willen en zullen zien, zijn het er talloze die je wél wil zien dat je zelfs als je dagelijks plaatsneemt op zo’n fijne rode bioscoopstoel, je dat nooit redt in een jaar. Ondanks het gemiddelde van – pak ‘m beet – zeven nieuwe releases per week – zou het theoretisch mogelijk zijn, maar dan zul je dat echt hoge prioriteit moeten geven. En dan hebben we het nog niet over de films die niet de Nederlandse bioscoopzalen halen, maar uitsluitend op DVD, VOD of Netflix of iets dergelijks verschijnen. En als je een beetje mee wilt kunnen blijven praten met je collega’s of vrienden, zul je ook vast series volgen. Keuzes keuzes…

Gelukkig biedt het filmjaarboek wel een houvast in deze tijden van keuzestress. De korte beschrijvingen bij de films geven je een goed beeld van hoe de film beoordeeld werd in de pers, of het onderwerp je aanspreekt of dat de credits aanleiding geven om de film op je watchlist te zetten. Het boek ziet er – zoals we gewend zijn – strak en verzorgd uit en heeft een prettig formaat. Het is overzichtelijk en nodigt door de fraaie foto’s uit voor regelmatig bladeren (wat overigens ook voor de oude edities geldt).

Daarnaast is er ook ruimte voor verdieping, in de vorm van artikelen, geschreven door journalisten Karin Wolfs (jaaroverzicht 2016), Floortje Smit (auteur van het jaar: Paula van der Oest), Joost Broeren-Huitenga (het festivallandschap in beeld gebracht) en Belinda van de Graaf (Isabelle Huppert). Wederom is het de makers gelukt om een voor filmliefhebbers of -professionals onmisbaar boek te maken. Het filmjaarboek is en blijft een fijn naslagwerk.