Filmjaarboek 2018/2019

Redactie: Hans Beerekamp, Mariska Graveland (eindredactie en organisatie), Romy van Krieken (credits) | 348 pagina’s

Recensie Filmjaarboek 2018/2019 CinemagazineVoor filmliefhebbers is het maar nauwelijks voor te stellen, maar naast mensen die obsessief bijhouden welke films ze gezien hebben, wanneer, met wie, waar, hoe goed of slecht ze ‘m vonden, zijn er ook mensen die misschien minder dan 1 x per jaar naar de bioscoop gaan. De mensen voor wie dat bijzonder uitje in 2018 viel, gingen heel waarschijnlijk naar ‘Bohemian Rhapsody’, want dat was met 1,3 miljoen bezoekers de best verkopende film dat jaar. Voor die mensen is het Filmjaarboek geen musthave, maar voor iedereen met een meer dan gebruikelijke belangstelling voor films, wel.

Het boek hoeft na ruim drie decennia verschenen te zijn al bijna geen introductie meer. Door filmjournalisten samengesteld, een handzaam en compleet overzicht van alle films die in dat kalenderjaar in de Nederlandse bioscopen (alles van megacomplexen tot bescheiden filmzalen) verschenen. Daarbij natuurlijk vermelding van de releasedata, wie werkten er aan de film mee, de kijkwijzer en een kort stukje waar de film over gaat. Vaak vergezeld met een paar quotes uit recensies.

Maar het Filmjaarboek 2018/2019 biedt ook dit jaar weer meer. Karin Wolfs schreef een boeiend jaaroverzicht, waarin ze in vogelvlucht de thema’s die haar opvielen in films van 2018 en andere opmerkelijke veranderingen – zoals de roep om meer vrouwenstemmen te laten gelden – behandelt. Net als voorgaande edities wordt in het filmjaarboek ook een regisseur in het zonnetje gezet in ‘Auteur van het jaar’ en die eer gaat in deze uitgave naar Kore-eda Hirokazu, wiens ‘Shoplifters’ een fijne toevoeging was aan zijn toch al imposante oeuvre. Belinda van der Graaf viel het op dat in 2018 de western alom vertegenwoordigd was in de bioscoop en beschrijft waarom dit genre nog altijd actueel is en toepasbaar op de huidige tijd. Joost Broeren-Huitenga leverde een achtergrondartikel over de opkomst van Netflix als traditioneel mediabedrijf en waarom dat geen probleem is. Verder bevat het filmjaarboek nog een artikel over de wisselwerking tussen memes en films en een uitvoerig overzicht van filmprogramma’s op televisie.