Finding Neverland (2004)

Regie: Marc Forster | 101 minuten | drama | Acteurs: Johnny Depp, Kate Winslet, Radha Mitchell, Dustin Hoffman, Julie Christie, Freddie Highmore, Joe Prospero, Nick Roud, Luke Spill, Ian Hart, Kelly MacDonald, Mackenzie Crook, Eileen Essell, Jimmy Gardner, Oliver Fox

Peter Pan viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. In de voorbije eeuw heeft de kindervriend al heel wat losgemaakt, van verfilmingen, popsongs en romans tot de dubieuze liefdesbetuigingen van Michael Jackson. De naam Wendy zou niet hebben bestaan zonder het toneelstuk waarin die voor het eerst opduikt terwijl Neverland, Captain Hook, Tinkerbell en de familie Darling stevig in ons collectieve geheugen zijn verankerd. Maar wat weten we eigenlijk van de schrijver? Wat dreef de man die al dit fraais bij elkaar heeft verzonnen?

Finding Neverland is het geromantiseerde verhaal over de totstandkoming van het toneelstuk Peter Pan. Maar de film handelt ook over onschuld, volwassenwording, ziekte en verlies. Het is tegelijk een huwelijksdrama en een Dickensiaanse tragedie, compleet met zielige kindjes en een moeder met een akelige hoest. Dit maakt van Finding Neverland een bitterzoet melodrama, continu balancerend op het randje van de goede smaak, maar er nooit overheen duikelend. Te danken is dit aan een scenario waarin humor, sentiment en realisme nog net in evenwicht worden gehouden, en vooral aan een geweldige cast, die erin slaagt een gezelschap realistische personages neer te zetten.

De eeuwig jonge Johnny Depp is perfect als de eeuwig jonge James Barrie, geestelijk vader van de eeuwig jonge Peter Pan. Wat hem drijft wordt nooit duidelijk, maar dat zijn bedoelingen oprecht zijn lijdt geen twijfel. De andere rollen worden met verve vervuld door Kate Winslet, Julie Christie, Dustin Hoffman en de vier talentvolle Engelse kindacteurs die de broertjes Davies spelen. Grote revelatie is Radha Mitchell, die misschien wel de moeilijkste rol voor haar rekening neemt. Als Mary Barrie, gefrustreerd echtgenote van de toneelschrijver, weet zij woede, verdriet en wanhoop te suggereren achter de ingetogen trekken, zonder dat het echt tot uiting komt. Een kleine rol maar groots geacteerd.

Met Finding Neverland heeft regisseur Marc Forster (Monster’s Ball) een enorm risico genomen, daar de film had kunnen ontaarden in het weekmakend sentiment waar Amerikanen patent op hebben. Sentimenteel is Finding Neverland zeker, maar je moet wel een hart van steen hebben of compleet verzuurd zijn, om je niet te laten meeslepen door de vrolijke en verdrietige lotgevallen van James Barrie en zijn naasten. Daarbij kan een ode aan de kinderlijke fantasie nooit kwaad en is het geheel bijzonder aantrekkelijk en fantasievol vormgegeven. Al met al een zeer geslaagde film, en een passend verjaardagscadeau voor de eeuwig jonge Peter Pan.

Bioscooprelease: 9 december 2004