Finding You (2020)

Recensie Finding You CinemagazineRegie: Brian Baugh | 119 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Rose Reid, Jedidiah Goodacre, Katherine McNamara, Patrick Bergin, Saoirse-Monica Jackson, Judith Hoag, Fiona Bell, Anabel Sweeney, Tom Everett Scott, Vanessa Redgrave, Ciaran McMahon, Meg O’Brien, Marion O’Dwyer, Helen Roche, Dairíne Ní Dhonnchú, Bryan Quinn, Gwynne McElveen, Natalie Britton, Trevor Kaneswaran, Orla Bell, Eva-Jane Gaffney, Michelle Hlongwane, Frank McGovern, Ken Carpenter

‘Finding You’ van regisseur Brian Baugh wordt ook wel omschreven als een ‘Notting Hill voor de jeugd’. En dat klopt als een bus, want de verhaallijn is op bijna dezelfde leest geschoeid. De 18-jarige Finley Sinclair (een frisse Rose Reid) verpest een vioolauditie aan een prestigieus conservatorium in New York en dat doet haar besluiten de wijde wereld in te trekken. Even de bakens verzetten en tot nieuwe inzichten proberen te komen. Ze kiest ervoor om naar Ierland te vertrekken, zoals haar overleden broer eerder deed, om een zomersemester te gaan studeren.

In het vliegtuig op weg naar haar bestemming komt ze per ongeluk naast filmster en hartenbreker Beckett Rush (aanstekelijk vertolkt door Jedidiah Goodacre) te zitten. Deze is ook op weg naar Ierland om daar een drakenfilm op te nemen. Wat blijkt bij aankomst? De twee jongelingen verblijven allebei in de B & B van het echtpaar Nora (Fiona Bell) en Sean (Ciaran McMahon)!

Beckett werpt zich tussen de filmopnamen door op als persoonlijke gids van Finley en zij helpt hem als tegenprestatie met zijn teksten. Maar kan Finley Beckett wel vertrouwen? Want heeft hij al niet langer een relatie met zijn vaste tegenspeelster Taylor (Katherine McNamara (uit ‘The Maze Runner’)? Tussendoor moet Finley als schoolopdracht ook ‘quality time’ doorbrengen met een senior in een verzorgingshuis, Cathleen Sweeney (een degelijke Vanessa Redgrave). Dit leidt allemaal tot lol met de dochter van Nora en Sean, Emma (Saoirse-Monica Jackson uit ‘The Derry Girls’), een zoektocht naar de zus van Cathleen, avances van Beckett én handige viooltips van fiddler/zwerver Seamus (een leuke rol van Patrick Bergin). Met de manager van Beckett, diens vader Montgomery (Tom Everett Scott), als kwade genius moet het stel enig hordes overwinnen om ‘elkaar echt te vinden’. Uiteindelijk komt het hier op neer: Vertrouw de reis die je maakt.

‘Finding You’ is geen hoogvlieger, de film is eerder te rangschikken onder de noemer ‘schattig’. Hier en daar nogal voorspelbaar en voor het mooie iets te weinig scherpe randjes, maar al met al houdt de kijker er een positief gevoel aan over. De mooie vergezichten die Ierland rijk is én de aanstekelijke, levendige vioolmuziek omlijsten dit lieve filmpje. Van NYC naar het gastvrije Ierland om een knappe ‘dragonslayer’ te schaken, er zijn slechtere tripjes te bedenken…

Ruud Stift

DVD- en blu-ray-release: 11 juli 2022