Finding Your Feet (2017)

Recensie Finding Your Feet CinemagazineRegie: Richard Loncraine | 111 minuten | komedie, drama | Acteurs: Timothy Spall, Joanna Lumley, Imelda Staunton, Celia Imrie, David Hayman, Phoebe Nicholls, Josie Lawrence, John Sessions, Indra Ové, Richard Hope, Victoria Wicks, Sian Thomas, Marianne Oldham, Jacqueline Ramnarine

In 2003 poseerden ze naakt voor een kalender. In 2013 trokken ze zich terug in een vervallen hotel in India. Over wie het hier hebben? Over de generatie van inmiddels bejaarde babyboomers, zoals geportretteerd in Britse komedies als ‘Calendar Girls’ en ‘The Best Exotic Marigold Hotel’. Vanwege het succes van die films (en omdat zelfverheerlijking enigszins verslavend werkt) volgt er nu opnieuw een film over deze niet kapot te krijgen generatie: ‘Finding Your Feet’.

In deze aardige doelgroepkomedie ontmoeten we een clubje bejaarden dat iedere week dansles volgt. De film focust op de zussen Bif en Sandra, waarvan Bif altijd een hippie is gebleven en Sandra zich heeft gesetteld in een materieel rijk maar spiritueel arm huwelijk. Wanneer Sandra haar echtgenoot betrapt met een andere vrouw, trekt ze in bij haar wilde zus. Daar maakt de tuttige Sandra kennis met Bif’s kleurrijke vrienden, waaronder ruwe diamant Charlie.

‘Finding Your Feet’ zingt weer eens de lof van de babyboomgeneratie, maar wel exclusief van de antiburgerlijke soort. Dus zien we hier bejaarden die leven in woonboot of wierookdampwoning, bejaarden die wiet roken en multiculturele of biseksuele scharrels hebben. Allemaal zaken waarvan een jongere niet wakker ligt, maar die hier worden gepresenteerd als taboedoorbrekend. Verder zijn de oudjes allemaal erg levenslustig en droomt een enkeling er van om ooit naar Frankrijk te emigreren, vanwege de lekkere croissants (hopen dat hij eerst ‘Amour’ bekijkt voor een kleine realitycheck).

Hoewel de film onderwerpen als Alzheimer en terminale ziektes niet mijdt, worden deze overgoten met een dun laagje stroop. Zodra het over dergelijke zaken gaat zorgt een troostend muziekje ervoor dat de toon nooit te serieus wordt of dat de film gaat schrijnen. Vrolijker verhalen, zoals over de onverwachte successen van het dansclubje, zijn volstrekt ongeloofwaardig.

De grappen in ‘Finding Your Feet’ zijn vaak oubollig, nooit origineel en het verhaal van de zussen en hun vrienden kent geen enkele verrassing. Daar tegenover staat het prima acteren van bekende namen als Imelda Staunton en Timothy Spall, en een heel ontspannen niets-aan-de-hand-sfeertje. Dat maakt deze film een aanrader voor de oudere, niet al te kritische filmliefhebber. Als niet-gepensioneerde is er kans op flinke jeuk en een behoefte om bejaarden tijdelijk te mijden. Zeker de zelfgenoegzame soort van ‘Finding Your Feet’.

Bioscooprelease: 12 april 2018
DVD-release: 21 augustus 2018