Fire with Fire (2012)

Regie: David Barrett | 97 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Josh Duhamel, Bruce Willis, Rosario Dawson, Vincent D’Onofrio, 50 Cent, Julian McMahon, Vinnie Jones, Arie Verveen, Eric Winter, Bonnie Somerville, Richard Schiff, Yohance Myles, James Lesure, Quinton ‘Rampage’ Jackson, Kevin Dunn, Nnamdi Asomugha, Danny Epper, Scott A. Martin, Anthony Michael Frederick, Christopher Berry, Lydia Hull, Han Soto

In ‘Fire with Fire’ draait het om brandweerman Jeremy Coleman (Josh Duhamel). Deze vrolijke vuurvechter is getuige van een brute moord in een slijterij. De dader is neonazi Hagan (Vincent D’Onofrio). Coleman weet ternauwernood te ontsnappen aan deze gestoorde geest. De brandweerman geeft de schurk aan, maar deze laat dat er niet bij zitten en stuurt een bende schurken achter hem aan. Coleman krijgt een nieuwe identiteit en wordt beschermd door de politie. Hij wordt zelfs verliefd op US Marshal Talia Durham (Rosario Dawson). Hagan slaagt er echter in om Coleman op te sporen. Een confrontatie kan niet uitblijven.

Alleen al de weinig geïnspireerde titel geeft al aan dat ‘Fire with Fire’ geen al te ambitieuze film is. Regisseur David Barrett heeft een B-film ingeblikt die lekker wegkijkt. Niet meer, maar zeker niet minder. Het meest opmerkelijke aspect van deze film is de cast. Barrett is erin geslaagd om (redelijk) grote namen als Bruce Willis, Rosario Dawson, 50 Cent en Vinnie Jones bij elkaar te krijgen. Het gaat om bijrollen, maar toch. Willis is een A-ster.

Lichtgewicht Josh Duhamel komt nog net weg met deze rol als actieheld. Een groots acteur zal hij nooit worden, maar hij doet het niet onaardig in de hoofdrol. Duhamels abrupte transformatie van brave brandweerman naar duivelse engel der wrake overtuigt echter geen moment. Maar dat is aan het script te wijten. Dawson is niet onaardig, maar krijgt veel te weinig schermtijd. Ook Jones en 50 Cent zijn amper in beeld (wat gezien hun acteerkunsten niet eens zo bezwaarlijk is). Willis vertolkt een bijrol, maar het is overduidelijk dat hij er geen zin in had en enkel in zijn loonstrookje geïnteresseerd was. Hij acteert op de automatische piloot en oogt vermoeid. Er straalt geen greintje plezier van hem af. De enige acteur die glorieert is D’Onofrio. Hagan mag dan wel een eendimensionale schurk zijn: eng is hij wel. D’Onofrio trekt de film volledig naar zich toe als hij in beeld is en het is doodzonde dat hij zo relatief weinig in beeld is.

Slecht is ‘Fire with Fire’ niet, maar ongeïnspireerd wel. De spanningsboog van deze actiethriller is nooit strakgespannen, omdat er teveel zijplotjes zijn. Er worden telkens nieuwe personages opgevoerd die een tel later weer uit beeld verdwijnen. Tof dat 50 Cent in beeld is, maar zijn rol voegt niks toe. Zijn naam staat op de filmposter, maar de film heeft er verder weinig aan. Ook de romance van Duhamel en Dawson komt niet uit de verf. Het zijplot rond Willis die zich zorgen maakt over de veiligheid van Duhamel haalt ook alle vaart uit de film.

‘Fire with Fire’ hakkelt. Wat rest is een ietwat chaotische mengeling van een thriller met ‘Saw’ elementen (iets met vingers en een beitel) en een actiefilm met veel vuur (de finale). Aardige B-film voor een druilerige zondagavond.

DVD- en blu-ray-release: 4 september 2013