Firewall (2006)

Regie: Richard Loncraine | 105 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Harrison Ford, Paul Bettany, Virginia Madsen, Mary Lynn Rajskub, Robert Patrick, Robert Forster, Alan Arkin, Carly Schroeder, Jimmy Bennett, Gail Ann Lewis, Matthew Currie Holmes, Candus Churchill, David Lewis, Zahf Paroo, Pat Jenkinson, Eric Keenleyside, Ona Grauer, Kett Turton, Nikolaj Coster-Waldau, Vince Vieluf, Vincent Gale, Beverley Breuer, Jennifer Kitchen, Kevin Mundy, Finn Michael, Richard Hendery, Ken Tremblett, Rebecca Reichert, Andrew McNee

Tegenwoordig doet Harrison Ford het wat rustiger aan. Groot gelijk heeft hij, de beste man is al halverwege de zestig en hij hoeft zich allang niet meer te bewijzen. Dankzij Mr. Ford is Hollywood onvergetelijke personages als Han Solo en Indiana Jones rijker. Of we Jack Stansfield, de held uit ‘Firewall’, over een slordige vijf jaar nog herinneren is nog even afwachten. Heeft Ford weer een klassiek karakter weten neer te zetten, of zal zijn laatste wapenfeit weinig indruk maken in het immer uitdijende aanbod van de Amerikaanse filmindustrie?

In ‘Firewall’ leven we mee met Jack Stansfield en zijn vrouw (Madsen). De trotse vader van een 8-jarig zoontje en een opstandig pubermeisje werkt bij een grote Amerikaanse bank als computerdeskundige. Stansfield moet ervoor zorgen dat er geen digitale kraken worden beraamd en dat vervelende virussen buiten de deur blijven. Als Jack de schimmige Bill Cox (Bettany) ontmoet gaat het fout. De ogenschijnlijk zo keurige Brit blijkt een nogal sadistisch mannetje te zijn dat snel geld wil verdiennen. Cox gijzelt Stansfields vrouw en kinderen. In een race tegen de klok moet de computerwizz 100 miljoen dollar oversluizen naar Cox’ rekening, zijn kroost redden én wraak nemen op die vervelende Brit. Zal hem dat lukken?

‘Firewall’ is een formulefilm. Dat klinkt misschen als iets vies voor de doorgewinterde cinefiel, maar dat valt best mee. Als alle genrefilms zo goed worden gemaakt als deze productie van Richard Loncraine dan is er weinig mis mee. Het vakmanschap straalt er vanaf: het acteerwerk in ‘Firewall’ is in orde, de montage is prima en de soundtrack is sfeervol. Kortom: er valt weinig te klagen. Er is echter een onderdeel waar de film niet in overtuigd, namelijk de spanningsboog.

Ook al is een speelduur van 105 minuten tegenwoordig maar een lachertje in het bioscooplandschap van drie-uur-durende blockbusters als ‘King Kong’, het is toch echt te lang voor de simpele genrefilm die ‘Firewall’ eigenlijk is. De film volgt braaf het uitgekauwde stramien van de underdog die zijn gezin beschermt, prima niets mis mee, maar na drie mislukte ontsnappingspogingen heb je het wel weer gezien. Eentje minder mocht ook wel.

Omdat Loncraine in tegenstelling tot zijn collega’s geen gebruik maakt van woeste camera-opstellingen en een MTV-achtige montage lijkt de film soms wat traag. Onzin natuurlijk, maar de meer conventionele manier van filmen is wel even slikken na al dat hippe hap-slik-weg werk. Maar hoe vreemd het ook klinkt, de ‘ouderwetse’ stijl van Loncraine geeft ‘Firewall’ wel een geheel eigen smoel. Vooral het rustig voortkabbelende begin van de film doet denken aan de wraakfilms uit de jaren 80 en 90. Ook de schurken zijn een stuk aimabeler dan hun moderne tegenhangers, je krijgt stiekem toch een beetje sympathie voor ze. Vooral Bettany is erg genietbaar als de foute Cox.

En Ford? Ford doet gewoon waar hij goed in is, namelijk het neerzetten van een norse man die alle controle dreigt te verliezen als zijn dierbaren worden bedreigd. De ster krijgt vaak het verwijt dat hij een knorrepot en een brombeer is, nu valt daar wel iets voor te zeggen, echt vrolijk of enthousiast kijkt Ford niet. Maar de chagrijnige kop van de acteur kent verbazend veel emotie. Vooral de scènes waarin Ford oog in oog staat met zijn nemesis zijn indrukwekkend. Ook de breekbaarheid die van het granieten smoelwerk van de Amerikaan afstraalt toont Ford’s talent als acteur. Ook het gegeven dat de zestig plusser erg overtuigend overkomt als computerexpert is een sterk staaltje acteerwerk.

Kortom: ‘Firewall’ is een puike thriller. Op de lengte na valt er weinig aan te merken op deze productie. Origineel is het niet en voor onvoorspelbare plottwisten moet je ook niet direct naar de bios rennen. Zoek je een knap gemaakte popcornfilm die erg vermakelijk is dan ben je bij deze ‘Firewall’ aan het goede adres.

Bioscooprelease: 13 april 2006