First Kiss (2018)

Recensie First Kiss CinemagazineRegie: Roy Poortmans | 88 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Vajèn van den Bosch, Buddy Vedder, Leontine Borsato, Caroline de Bruijn, Marije Zuurveld, Jeroen van Holland, Ron Brandsteder, Stijn Fransen, Andy van Veen, Bastiaan Ragas, Gina Singels, Bauke van Boheemen, EliZe, Loek van den Wijngaard, Jade van Weel, Noor de Groot, Jetty Mathurin

Het is anno 2019 dé manier om (pre)tieners naar de bioscoop te krijgen: trek een blik YouTube-sterretjes open en geef ze een rolletje in je film. Het maakt niet uit of ze kunnen acteren; zolang ze genoeg jonge volgers hebben op sociale media ben je als filmmaker verzekerd van de interesse van deze doelgroep. Bijkomend voordeel is dat de vloggers en influencers de rol van de PR-afdeling ook meteen voor hun rekening kunnen nemen en de film als het ware zichzelf verkoopt. Dat dit ook echt werkt, bewijzen films als ‘Misfit’ (2017), ‘De film van Dylan Haegens’ (2018) en ‘Elvy’s World: So Ibiza’ (eveneens 2018), die in no time het predikaat Gouden Film in de wacht sleepten en wekenlang jongeren naar de bioscopen lonkte. Van ‘Misfit’, rond YouTube-ster Djamila, die meer dan 250.000 bezoekers trok verschijnt later dit jaar zelfs een tweede deel. Alles wijst er dus op dat dit een trend is die zich de komende jaren nog wel even voortzet.

Eén van de films die mee wil liften op de populariteit van YouTube-sterren is ‘First Kiss’ (2018), bedacht en geregisseerd door Roy Poortmans. Hij maakte eerder ‘Sinterklaas & Diego: Het geheim van de ring’ (2014) en ‘De familie Slim’ (2017) en is dus wel bekend met een jeugdige doelgroep. De verhaallijntjes zijn dan ook niet al te ingewikkeld. Centraal in de film staat Roos (musicalster Vajèn van den Bosch), een dromerig meisje van een jaar of achttien wier wereld draait om social media. Ze vlogt en heeft haar eigen online talkshow genaamd ‘Give Roos a Kiss’, waarin ze onderwerpen als verliefdheid en jongens bespreekt. Zelf heeft ze een in elk geval heel duidelijk beeld van hoe haar eerste kus zou moeten zijn, want ze heeft zichzelf gespaard voor die ene bijzondere jongen. Bovendien raakt ze steeds benieuwder naar wie haar vader eigenlijk is. Het enige dat ze weet is dat hij haar moeder op het party-eiland Ibiza heeft ontmoet, maar waar hij na al die jaren gebleven is, weet ze niet.

Haar moeder Susan (Leontine Borsato) runt intussen het kleine cosmeticabedrijf First Kiss, dat dankzij de samenwerking met talloze influencers razend populair is, met name onder de jeugd. First Kiss heeft echter concurrentie van Couleur de Paris, een veel groter en vooral minder modern en hip (want: geen samenwerking met YouTube-sterren) zakenimperium dat geleid wordt door Susans meedogenloze zus Jeanette (Caroline de Bruijn) en haar dochter Germaine (Stijn Franssen). Zij hebben hun zinnen gezet op een overname van First Kiss, maar Susan piekert daar niet over. En dus wordt fotograaf Yannick (Buddy Vedder) ingeschakeld om de lancering van de nieuwe lippenstift van First Kiss te saboteren. Yannick kan het geld dat hem hiervoor wordt geboden goed gebruiken, want zijn doodzieke vader moet in het buitenland worden geopereerd en zelf heeft hij er de middelen niet voor om dat te betalen. Maar je raad het al; zodra hij Roos beter leert kennen bloeit er iets op tussen de twee en is Yannick ineens niet meer zo zeker of hij First Kiss nog wel wil dwarsbomen.

Het flinterdunne verhaaltje, de karikaturale personages en de overheersende aanwezigheid van soapsterren geven het gevoel dat we naar een extra lange uitzending van GTST zitten te kijken. Daar komt nog bij dat YouTube-sterretjes als Marije Zuurveld, Jeroen van Holland, Queen of Jetlags, Jessie Maya, Girlys Blog, Manou Jue Cardoso en Koen Kardashian in het gunstigste geval matig acteren. Vajèn van den Bosch is de positieve uitzondering op het geheel; zij is eigenlijk te goed voor een niemendalletje als dit en verdient een rol in een film die beter laat zien wat ze in huis heeft. Dat Ron Brandsteder zichzelf op de hak neemt door voor de zoveelste keer als ‘Dokter Bernhard’ op te draven, doet de oudere (mee)kijker hooguit licht gniffelen. Zoiets flauws kunnen we de makers van ‘First Kiss’ nog wel vergeven, maar de manier waarop het aan een zijden draadje hangende leven van Yannicks vader door de kwaadaardige moeder en dochter worden gebruikt in het botvieren van hun machtswellust en wraakgevoelens is echt een brug te ver. Zelfs voor de fans van de zo prominent aanwezige social-mediasterren.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 6 december 2018
VOD-release: 2 april 2019