First Snow (2006)

Regie: Mark Fergus | 101 minuten | drama, thriller | Acteurs: Guy Pearce, Piper Perabo, William Fichtner, JK Simmons, Steven Michael Quezada, Nicholas Ballas, Rick Gonzalez, David House, Julie Gawkowski, Luce Rains, Forrest Fyre, Gurudarshan Khalsa, Callie Anne Morgan, Jo Ann Soto, Adriana Cordova, Adam Scott, Jackie Burroughs, Roy Costley, Portia Dawson, Cherilyn Hayres, Brian Gamble, Shea Whigham, John Burton Jr.

Hoe zou je reageren als je wist dat je einde nadert? Zou je die kennis omarmen of zou je ertegen vechten? Is het een zegen of een vloek als je weet wanneer je tijd voorbij is? Geeft het ons de kans om vrede te sluiten met ons bestaan zodat we met een tevreden gevoel afscheid kunnen nemen? Of verandert deze wetenschap onze ‘kamers van het leven’ in een ‘wachtkamer van de dood’? Met dit uitgangspunt gingen scenarioschrijvers Mark Fergus en Hawk Ostby – die beiden hun steentje bijdroegen aan het script van ‘Children of Men’ (2005) – aan de slag. Het resultaat is de intelligente psychologische thriller ‘First Snow’. Dit regiedebuut van Fergus is een sombere film waarin het niet de vraag is of de hoofdrolspeler zijn lot kan ontlopen, maar hoe het onvermijdelijke – de dood – hem tegemoet treedt. Een interessante film waarin de kijker wordt uitgedaagd zelf na te denken. Want hoe zou jíj reageren?

Jimmy Starks (Guy Pearce) is een snelle verkoper die het leven toelacht. Zijn carrière zit in de lift en hij is behoorlijk overtuigd van zichzelf. Wanneer hij tijdens een trip naar New Mexico met autopech komt te staan in een verlaten gehucht, besluit hij zijn tijd te doden met een bezoekje aan een waarzegger. Deze Vacaro (JK Simmons) verzekert hem ervan dat Jimmy’s zakelijke plannen een succes zullen zijn, maar plotseling krijgt hij een aanval en haakt hij af. En hoe Jimmy ook aandringt, hij wil niet zeggen wat hem zo heeft verontrust. Eenmaal thuis blijkt dat Vacaro’s voorspellingen een voor een uitkomen. Hoe meer hij erover nadenkt, hoe angstiger Jimmy wordt. Bij een tweede bezoek aan Vacaro vertelt die hem na flink tegenstribbelen dat wanneer de eerste sneeuw valt, de dood hem tegemoet zal treden. Jimmy gaat – tegen het advies van zijn vriendin Deidre (Piper Perabo) en zijn sceptische collega Ed (William Fichtner) in – naarstig op zoek naar wat de oorzaak zou kunnen zijn van zijn naderende einde. Wanneer hij hoort dat een vroegere vriend van hem uit de gevangenis is gekomen, begint hem wat te dagen. Hij heeft deze Vincent (Shea Whigham) ooit verraden en dat heeft hij hem vast nooit vergeven…

Filmmakers Fergus en Ostby vlechten naar film noir neigend mysterie en de grote vragen over lotsbestemming vakkundig ineen in ‘First Snow’, daarbij geholpen door het weidse landschap in het zuidwesten van de Verenigde Staten, waar een waas van geheimzinnigheid overheen ligt. Het atmosferische camerawerk van Eric Edwards is dan ook een van de grootste krachten van deze film. Maar ook de spaarzame score van Cliff Martinez draagt bij aan het verhogen van de spanning. Want spannend is deze film, ondanks zijn behoorlijk trage tempo, absoluut. Fergus en Ostby bouwen hun zeer geloofwaardige verhaal – in vergelijking met bijvoorbeeld genregenoten als ‘Premonition’ (2006) die veel meer zijn beïnvloed door het conventionele Hollywood – zorgvuldig op. Je moet dus even geduld hebben, maar dat wordt zeker beloond. Dat is mede de verdienste van hoofdrolspeler Guy Pearce, die na ‘Memento’ (2000) opnieuw in de huid kruipt van een geobsedeerde yup. Op geheel natuurlijke wijze zie je hem veranderen van een van zichzelf overtuigde macho in een kwetsbaar wrak, wanhopig op zoek naar een manier om zijn lotsbestemming af te wimpelen. Het is jammer dat de andere personages, met name die van Perabo, Fichtner en Whigham, zo matig zijn uitgewerkt. Zonde van al dat talent!

Hoewel ‘First Snow’ zo zijn gebreken heeft, is het absoluut een interessante film. Het is een hele prestatie van debuterend regisseur Fergus om er, ondanks het trage tempo, van begin tot einde zo’n spannende film van te maken. Lotsbestemmingen en het al dan niet proberen te ontwijken daarvan zijn een dankbaar thema voor vele psychologische thrillers, maar veel van deze films lijken sterk op elkaar en zijn inwisselbaar. ‘First Snow’ ontwijkt dat stempel, mede dankzij de prachtige sfeer die wordt opgebouwd door de uitgebalanceerde combinatie van camerawerk en muziek. Het uitstekende acteerwerk van de altijd boeiende Guy Pearce – in Engeland geboren, in Australië opgegroeid maar verrassend goed in staat iemand uit het zuiden van de VS te portretteren – sleept je mee het verhaal in en laat je niet meer los. Een aanrader!