First Squad – Fâsuto sukuwaddo (2009)

Regie: Yoshiharu Ashino, Aljosha Klimov, Misha Shprits | 57 minuten | actie, drama, animatie, oorlog, geschiedenis

‘First Squad’ is een uniek samenwerkingsverband tussen een Japanse regisseur, muzikant en Russische auteurs. Klinkt als een bijzondere team-up. Lukt het al deze kapiteins om dezelfde koers te varen of belandt de kijker in een stuurloos boottochtje? Als je de score hebt gezien, weet je de uitkomst al.

Deze korte anime vertelt een fictief verhaal dat zich ten tijde van de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Een select eliteteam van vijf kinderen maakt zich op voor de strijd tegen Nazi-Duitsland. Anno 1942 is Rusland in gevecht met Hitlers aanhang. Ook jongeren mengen zich in het strijdgewoel. ‘First Squad’ bestaat uit vijf tieners met speciale, occulte krachten. Zo zijn ze helderziend en getraind om het tegen geesten op te nemen. Als een vervloekt leger van ridders uit de dood herrijst – met ‘dank’ aan een Nazi-sekte – moet de club flink aan de bak. Het kan het eind van een bittere oorlog betekenen.

Animes zijn meestal gezegend met een origineel – of op z’n minst opvallend – verhaal. ‘First Squad’ stelt wat dat betreft zeker niet teleur. Sterker nog: het Russische tintje wordt sterk doorgevoerd. De decors en kledingstukken ogen authentiek en ook de namen van de personages zijn in het Russisch. Je kunt de film zelfs in de Russische taal bekijken. De sfeer en setting zijn origineel en geven de film een geheel eigen smoel. Ook de setting in combinatie met een flinke dot science fiction en fantasy is goed gevonden.

Regisseur Yoshiharu Ashino is erin geslaagd om een spannende en opwindende tekenfilm in te blikken die geen moment voorspelbaar wordt. De soundtrack van de Japanse muzikant DJ Krush zorgt voor een melancholisch sfeertje. In combinatie met het bloederige en grimmige Russische verhaal levert dat een beklemmende en spannende film op. Het enige minpunt is dat de film met 57 minuten veel te kort duurt en eindigt met een gigantische cliffhanger. Ook is de animatie op het einde van de film niet meer zo gedetailleerd als in het begin (een euvel waar veel animes aan lijden). Alsof de animatoren onder tijdsdruk moesten werken. Kleine minpunten in een grootste korte film. Must see voor animeniacs!