First Sunday (2008)

Regie: David E. Talbert | 93 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Ice Cube, Tracy Morgan, Katt Williams, Chi McBride, Loretta Devine, Michael Beach, Keith David, Regina Hall, Malinda Williams, Clifton Powell, Nicholas Turturro, Olivia Cole, Red Grant, C.J. Sanders, Rickey Smiley, Arjay Smith, Kim Staunton, Sterling Ardrey, Gerry Black, Joy Brunson, P.J. Byrne, Paul Campbell, Melanie Comarcho, Bashirrah Creswell, Antwone Dickey, Starletta DuPois, Roy Jackson, Patricia Mikel, Byron Blu Mitchell, Aya Nagasaki, Reynaldo Rey, Martell Robinson, Tiffany Pollard, Retta, Kurt Carr, Nathaniel Kearney Jr., Timothy P. Mason, Sheryl Harper

De Amerikaanse stad Baltimore in Maryland speelt in een groot aantal films een belangrijke rol. Hannibal Lecter sloeg er veelvuldig toe, regisseur John Waters, die er geboren werd, parodieerde het leven in de stad in zijn film ‘Pink Flamingos’, maar ook ‘Cry-Baby’ en ‘Hairspray’ spelen zich er af. De hitserie “The Wire” gaat over het criminele leven in ‘Mob Town’. Ook ‘First Sunday’, een drama/misdaadkomedie van regisseur David E. Talbert, speelt zich af in Baltimore. Talbert, die de film ook produceerde en het scenario ervoor schreef, probeert met deze film aandacht te schenken aan probleemwijken in de stad, straten waar de criminaliteit zo hoog is, dat de kerk er eigenlijk wil verhuizen. Ook zwengelt hij de problematiek aan van gescheiden ouders en de problemen die het hebben van een strafblad met zich meebrengt bij het solliciteren naar een baan.

Ice Cube speelt de rol van Durell, een slimme man, die er echter niet in slaagt om op het rechte pad te blijven. Dankzij zijn vriendschap met LeeJohn, eveneens een kleine crimineel, staat hij keer op keer voor de rechter, wiens sympathie het stel echter wel heeft verdiend. Durell geniet wel de onvoorwaardelijke liefde van zijn zoon, maar omdat de moeder, Omunique (Regina Hall), een flinke huurachterstand heeft en dreigt te verhuizen naar haar familie in Atlanta, is Durell bang dat hij de relatie met zijn zoon niet langer kan onderhouden. Ook LeeJohn (Tracy Jackson) heeft een schuld, dus het duo zit enorm om geld te springen. Wanneer ze om een reden die te dom is om hier te verklappen in een kerk terecht komen, zien ze tot hun stomme verbazing dat er kerkgangers zijn die zo maar briefjes van 100 dollar in de collectebus stoppen. Een legale manier om aan geld te komen kennen de twee vrienden niet, dus het besluit om de kerk te overvallen is gauw gemaakt. Wanneer de buit echter al gestolen blijkt te zijn, worden alle aanwezigen, waaronder de pastoor (Chi McBride), zijn beeldschone dochter, de diaken en een gospelkoortje, gegijzeld en krijgt het plan van Durell en LeeJohn een hele andere wending.

Het script zwalkt van drama naar komedie, maar Talbert is er niet in geslaagd de twee goed te verenigen. Het drama zit ‘m vooral in de scènes tussen Durell en zijn zoon en de fragmenten waarin LeeJohn “diepzinnige” gesprekken voert met Doris McPherson (Loretta Devine), de weduwe van de vorige pastoor die dankzij haar weigering het slechte in haar medemens te zien, LeeJohns leven verandert. Deze scènes zijn bedoeld om de kijker te ontroeren, maar het tegengestelde is het resultaat, omdat het gekunsteld overkomt. Het Christelijke thema van vergiffenis wordt er wel in gehamerd; het ligt aan de tolerantiegrens van de kijker of dit stoort of niet. De komedie moet worden geleverd door de verschillende typetjes, waarbij Rickey (Katt Williams), leider van het gospelkoor, voor de vrolijkste noten zorgt. Het etiket komedie verdient ‘First Sunday’ echter niet. Ice Cube kan met deze film weer een nieuwe misser aan zijn repertoire toevoegen.