Flatliners (2017)

Recensie Flatliners CinemagazineRegie: Niels Arden Oplev | 110 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Elliot Page, Diego Luna, Nina Dobrev, James Norton, Kiersey Clemons, Kiefer Sutherland, Madison Brydges, Jacob Soley, Anna Arden, Miguel Anthony, Jenny Raven, Beau Mirchoff, Charlotte McKinney, Wendy Raquel Robinson, Steve Beyers

Wat doe je als de inspiratie op is? Een vraag die talloze mensen bezighoudt als er een gedichtje geschreven moet worden, ineens een speech uit de hoge hoed getoverd moet komen of als iemand vraagt of je nog een leuke mop kent. Meestal graaf je dan diep in je geheugen in de hoop een leuke one liner of grap tegen te komen die je al jaren met succes oplepelt. Hollywood is al decennialang op dit punt beland. De bioscoopzalen puilen uit van hergebruikte verhalen, gerecyclede script en reboots van ooit succesvol gebleken films. Enter ‘Flatliners’.

De hier besproken ‘Flatliners’ verscheen in 2017 en is een remake van de gelijknamige film uit 1990. Het origineel werd ingeblikt door Joel ‘kitsch is niet erg’ Schumacher die voornamelijk met megaflop ‘Batman & Robin’ wordt geassocieerd. Dat is niet helemaal eerlijk, want de cineast heeft een aantal zeer interessante producties ingeblikt. ‘Flatliners’ is daar één van. Deze film verhaalde over een aantal studenten die bijna-doodervaringen bij elkaar opwekten. Voor de kick. In die productie waren Julia Roberts en Kiefer Sutherland aan het begin van hun carrière te zien. De eighties kleding en muziek geven deze film een lekker kitscherig sfeertje. Dankzij het acteerwerk blijft deze rolprent nog steeds erg genietbaar. Iets dat niet gezegd kan worden over de versie uit 2017…

In deze door Niels Arden Oplev geregisseerde hervertelling gaat een hoop fout. Het begint bij het script en de casting. Ook hier willen studenten bijna-doodervaringen bij elkaar opwekken voor de kick. Een belachelijk, maar aardig uitgangspunt. Afijn, het gaat om de presentatie en daar gaat het al mis. Deze remake neemt zichzelf te serieus. De doodserieuze Elliot Page vliegt deze scifi-thriller als een loodzwaar arthouse-drama aan. Het gebrek aan humor zuigt alle lucht uit deze film.

Een ander probleem is dat alle personages inwisselbaar zijn. Ze missen een eigen persoonlijkheid. Dat is onder andere te wijten aan de ronduit zwak presterende cast. Het resulteert in een kille kijkbeleving. Het lot van de personages laat je koud en dat is funest voor de spanning. In het origineel uit 1990 waren de charismatische vertolkingen reden genoeg om je betrokken te voelen bij de personages. Ook de toffe one-liners en het interessante uitgangspunt waren cool. Deze moderne versie is eigenlijk gewoon saai. Je kijkt naar suffe personages, een vreemde montage en een brak script.

Deze ‘Flatliners’ is doodgeboren. Hier valt niets meer aan te reanimeren.

Waardering: 1

Bioscooprelease: 9 november 2017