Flawless (1999)

Regie: Joel Schumacher | 112 minuten | drama, komedie | Acteurs: Robert De Niro, Philip Seymour Hoffman, Barry Miller, Chris Bauer, Skipp Sudduth, Scott Allen Cooper, Rory Cochrane, Daphne Rubin-Vega, Vincent Laresca, Karina Arroyave, Mina Bern, John Enos III

Terwijl Walter in een rustige dansgelegenheid zijn fatsoenlijke inborst demonstreert door niet in te gaan op de avances van een jong meisje omdat zij een prostituee is, geeft zijn homoseksuele buurman een feestje voor travestieten die niet van elkaar af kunnen blijven. Het contrast is duidelijk: een simpele en introverte hetero en een extravagante nicht.

Het uitgangspunt van twee tegenpolen die tegen hun zin in met elkaar raken opgescheept is cliché, maar kan heel dankbaar zijn. In de handen van een schrijver met een scherpe pen en een fijnzinnige regisseur kan het een bijzondere film opleveren. Joel Schumacher, die voor zowel de regie als het script tekende, heeft het geprobeerd maar is er niet in geslaagd. ‘Flawless’ is gemaakt met de beste bedoelingen, heeft met Philip Seymour Hoffman een geweldige acteur te pakken en is incidenteel komisch. Maar er zit geen enkele vaart in het verhaal. De ontwikkelingen in de relatie tussen de twee hoofdpersonages worden telkens onderbroken door een onzinnig subplot over criminelen.

Alleen het prachtige acteerwerk van Hoffman maakt de film onderhoudend. De acteur die een meester is in het spelen van wat sukkelige karakters, zoals in ‘State and Main’ en ‘Magnolia’, laat in deze film zien dat zijn repertoire veel breder is. Zelfs als hij zijn jurk en make-up tijdelijk verruilt voor een net pak, speelt Hoffman zijn personage nog steeds met verve. Zijn stemgebruik en maniertjes raken telkens de juiste toon. De Niro is wat minder in vorm. Hoewel hij een degelijke Walter neerzet, staat hij in deze film in de schaduw van Hoffman. Het lijkt wel alsof hij gedacht heeft dat het trekken van een scheve bek voldoende is voor het spelen van iemand die een beroerte heeft gehad. Dat is het dus niet.

Ondanks het krakkemikkige verhaal, zijn sommige scènes wel de moeite waard. Er is één juweeltje. Een groep travestieten is in discussie met een aantal Gay Republicans. De republikeinen zijn strak in het pak gestoken en hebben hun haren tot in de puntjes verzorgd. Ze proberen Rusty en zijn “vriendinnen” ervan te overtuigen de jurken thuis te laten bij de komende homoparade zodat zij voor de heterowereld meer acceptabel zouden zijn. “We moeten optrekken als een broederschap,” zegt een van hen. “Maar hoe zit het dan met het zusterschap?”, sneert een van de drag-queens. En vervolgens doet Rusty er nog een schepje bovenop: “Zijn jullie niet degenen die geld hebben ingezameld voor de campagne van Bob Dole, maar dat weer terugkregen omdat hij niks met homo’s te maken wil hebben?”

Dit zijn de twee elementen waar ‘Flawless’ het van moet hebben: het acteerwerk van Hoffman en de incidentele komische scènes. Verder kabbelt het verhaal langzaam voort waardoor het regelmatig vechten is tegen de neiging iets anders te gaan doen.

Jeroen Savelkouls

Bioscooprelease: 22 juni 2000