Flirting with Disaster (1996)

Regie: David O. Russell | 92 minuten | komedie | Acteurs: Ben Stiller, Patricia Arquette, Téa Leoni, Alan Alda, Mary Tyler Moore, George Segal, Lily Tomlin, Josh Brolin, Richard Jenkins, Celia Weston, Glenn Fitzgerald, Beth Ostrosky, Cynthia Lamontagne, David Patrick Kelly, John Ford Noonan

Ben Stiller is inmiddels wereldberoemd als brokkenpiloot met een goed hart, maar de wortels van dat inmiddels tot typetje afgekloven karakter liggen in 1996, toen ‘Flirting with Disaster’ werd gemaakt. Neem een goede Tarantino en vervang het geweld door de humor van Woody Allen, zo zou je deze dialoog-gedreven film kunnen omschrijven. Het lijkt wel of regisseur/scenarist David O. Russell zijn topcast heeft geïnstrueerd te acteren of ze in een Allen-film zijn beland: van de hier nog redelijk kalme Stiller via de hyper-neurotische Leoni tot Mary Tyler Moore als Mel’s adoptiemoeder, om nog maar te zwijgen over het koppel Alan Alda/Lily Tomlin – waarover straks meer: disfunctionele relaties galore en een collectieve prestatie om u tegen te zeggen.

Jerry Seinfeld kopieerde al eerder lustig mee en met ‘Meet the Parents’ werd bovenstaande ontwikkeling in de Joodse gein nog doorgezet, maar ‘Flirting with Disaster’ is the real thing; de film kan gerust één van de beste komedies van de jaren negentig genoemd worden. Waarom? Vanwege de dosering van de humor, in het geval van Stiller geen overbodige luxe. Russell had hem aan banden en het levert een topfilm op, met Arquette als geduldige aangever en Leoni – veelzijdig en onderschat – als joker. Werkelijk iedereen is grappig in deze film – ook Josh Brolin als biseksuele politieagent en oer-cop Richard Jenkins als zijn vriendje; met een bijzondere vermelding voor het LSD-stokende echtpaar Tomlin/Alda, dat zelfs Stiller naar de kroon steekt. Nadat Mel met zijn gevolg inmiddels wanhopig in het afgelegen New Mexico belandt om in hen ten langen leste zijn echte ouders te vinden, weet dit duo alle opgebouwde hoop op slapstick-achtige wijze de grond in te boren. En omdat humor moeilijk uit te leggen is: ga dat zien en lach je een ongeluk, want beter krijg je ze niet. Misschien alleen in ‘Fawlty Towers’.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 31 oktober 1996