Fly Away Home (1996)

Regie: Carroll Ballard | 107 minuten | drama, avontuur, familie | Acteurs: Jeff Daniels, Anna Paquin, Dana Delany, Terry Kinney, Holter Graham, Jeremy Ratchford, Deborah Verginella, Michael J. Reynolds, David Hemblen, Ken James, Nora Ballard, Sarena Paton, Carmen Lishman, Christi Hill, Judith Orban

Een film over kinderen en dieren weet altijd wel ergens een gevoelige snaar te raken bij de mensen. Kinderen zijn eerlijk en oprecht en hebben in onze ogen nog weinig fout gedaan in hun leven waardoor ze meteen de sympathie van de kijker hebben gewonnen. Dieren zijn ook onschuldige wezens die vaak geterroriseerd worden door mensen. De mens is tenslotte de grootste vijand van de dieren. Als een film dan gaat over een jong meisje dat bevriend raakt met een groep ganzen is succes al zo goed als gegarandeerd.

Het verhaal van ‘Fly Away Home’ is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Het is gebaseerd op de autobiografie van Bill Lishman. Dit feit geeft het toch al ontroerende onderwerp een extra dimensie. Want we houden van emotionele verhalen maar als ze gebaseerd zijn op de waarheid houden we er nog meer van. Het zit de dertienjarige Amy niet mee in haar leven. Ze verliest haar moeder bij een ongeluk en ze moet bij haar vader, die ze al jaren niet meer heeft gezien en voor haar eigen gevoel ook niet goed kent, in Canada gaan wonen. Ze heeft weinig vrienden en wordt niet geaccepteerd op school. Als ze in een schuur een nest ganzeneieren vindt ontfermt ze zich over de eieren. Zeker als ze ziet dat bulldozers bezig zijn het bos af te breken wil ze deze eieren koste wat kost beschermen. Als de ganzen geboren worden zien ze Amy als een soort moeder. Ze heeft eindelijk iets om zich op te storten en lijkt met de dag gelukkiger te worden door haar ganzen. Ondanks enkele aanvaringen met haar vader over het al dan niet houden van de ganzen lukt het haar uiteindelijk toch om de ganzen groot te brengen. Haar vader ziet in dat dit is waar Amy echt gelukkig van wordt en besluit haar te helpen. Maar dan breekt toch de tijd aan dat de ganzen moeten gaan vliegen voor de grote trek naar het Zuiden. Kan Amy haar ganzen op tijd leren vliegen? En zal ze haar ‘kinderen’ ooit weer terug zien?

Het verhaal ontroert vanaf de eerste minuut. Vader Jeff Daniels is erg geloofwaardig als Outback Tom. Hij krijgt van de ene op de andere dag een dochter waar hij totaal geen rekening mee heeft gehouden. Hij heeft ook geen flauw idee hoe hij haar op moet voeden maar iedere dag lijkt hij een beetje meer van Amy te gaan houden. Anna Paquin speelt de rol van het onzeker pubermeisje Amy ook erg goed. De vader-dochter liefde tussen de twee blijkt onvoorwaardelijk te zijn.  Een vriendschap tussen een dier en een kind is niet nieuw in filmland. Maar dat een meisje zo kan houden van haar dieren en zich echt over hen ontfermt als moeder is nieuw. Dat zoiets kleins als het vinden van een nest ganzeneieren zo’n invloed kan hebben op het geluk en het leven van een jong meisje is zeer bijzonder. Ook als je niet zo’n dierenvriend bent of niet van zoetsappig drama houdt zal deze film indruk maken. Het toverwoord is namelijk oprechtheid. En dat straalt deze film van begin tot eind uit.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 10 juli 1997