Flysk (2010)

Regie: Albert Jan van Rees | 50 minuten | drama, korte film | Acteurs: Georgina Verbaan, Ian Bok, Gijs de Lange

Humoristische verwikkelingen in een hotel: “Fawlty Towers” anyone? Veel van de korte Nederlandse speelfilm ‘Flysk’ doet denken aan deze sublieme, bijna ongeëvenaarde, Britse serie, maar uiteindelijk is het toch een heel ander soort humor dat het team van scenarioschrijver Peter van de Witte en regisseur Albert Jan van Rees je voorschotelt. Gelukkig maar, want na het zien van het in het kader van One Night Stand 2010 gemaakte ‘Flysk’ kijk je reikhalzend uit naar meer van dit leuks.

Terwijl het eigenlijk niet eens zo leuk is: een jong stel, prima vertolkt door Georgina Verbaan en Ian Bok, heeft hun droom weten te realiseren: het bestieren van een piepklein hotelletje op een piepklein privéeiland. Hoewel: hun droom? Al vrij snel wordt duidelijk dat het meer zijn droom is. De houdbaarheidsdatum van de relatie is allang verstreken, zo lijkt het. Wanneer hij onder de douche staat, doet zij expres de hete kraan in de keuken open, tevreden luisterend naar zijn geschreeuw omdat zijn water koud is. Als hij zich na het afdrogen in de slaapkamer aan het aankleden is, gooit zij een sieradenkistje om en beschuldigt hem er van niet goed op te letten. En wanneer hij dan na het opruimen van alle kraaltjes en kettinkjes de keuken in komt voor het ontbijt, giet zij net de laatste koffie door de gootsteen. “Tja, ’t was niet lekker meer.” Maar na een woedeuitbarsting laait de passie tussen de twee weer eventjes op en denk je als kijker: Oh, is het zó’n stel?!

De komst van een gast (Gijs de Lange), de enige die het hotel kan plaatsen, zet de relatie helemaal op scherp. De ontevredenheid van de vrouw wordt uitvergroot, maar ook de neurotische trekken van de man, die alles precies op zijn manier geregeld wil hebben, vallen meer op. De aanwezigheid van de hotelgast – en daarmee de groeiende verantwoordelijkheid om zo gastvrij mogelijk te zijn – zorgt voor lachwekkende situaties, waarbij zelfs de basale functies van het hotel niet blijken te werken zoals ze zouden moeten. Ondanks de komische momenten toont de film toch ook goed hoe het verkeerd kan gaan in een relatie: hoe een stel dat eerst een gemeenschappelijk doel had, langzaam uit elkaar groeit. Dat de gevolgen hier catastrofaal zijn, maakt de film minder realistisch, maar een andere invulling had dan weer niet gepast. Aanrader!