Foeksia de miniheks (2010)

Regie: Johan Nijenhuis | 90 minuten | familie, fantasie | Acteurs: Rachelle Verdel, Porgy Franssen, Annet Malherbe, Lorenso van Sligtenhorst, Marcel Hensema, Elvira Out, Chantal Hildering, Melanie Reindertsen, Valerie Pos, Esra Horuz, Eefje Paddenburg, Lauren Schuitemaker

Paul van Loon is al jaren een van Neerlands meest gelezen en geprezen kinderboekenschrijvers. Zijn grumorverhalen (griezelen met humor) schrijft Van Loon – die immer met een donkere zonnebril de deur uit gaat – naar eigen zeggen voor kinderen van 7 tot 99 jaar. Zijn bekendste werk, ‘De Griezelbus’, werd in 2005 door Pieter Kuypers succesvol verfilmd. Meerdere boeken van Van Loon lenen zich voor een verfilming, zag ook regisseur Johan Nijenhuis. “Ik las het boek ‘Foeksia de miniheks’ voor aan mijn toen driejarige dochter Eva.” Nijenhuis benaderde de schrijver van ‘Foeksia’ met het idee een film te maken van het kinderboek. Van Loon was meteen enthousiast: het moest een echte kleurige familiefilm worden die ook leuk is voor ouders. Sander de Regt, bekend van diverse kinderfilms en -series zoals ‘Kabouter Plop en de toverstaf’ (2003) en ‘De club van Sinterklaas’ (2004), werd erbij gehaald om het scenario te schrijven: ‘Foeksia’ de film was geboren.

Foeksia (Rachelle Verdel) wordt geboren uit een eitje, dat door de verstrooide tovenaar Kwark (Porgy Franssen) gevonden wordt in het bos. Aanvankelijk is ze piepklein, wat best nog wel eens gevaarlijk kan zijn voor een heksje. Bovendien kan ze niet naar de heksenschool van juf Minuul (Annet Malherbe) als ze niet snel wat groter wordt. Gelukkig kunnen tovenaars wonderen verrichten; dankzij een magische spreuk van Kwark is Foeksia snel groot genoeg. Op de heksenschool leert de nieuwsgierige Foeksia niet alleen andere heksjes kennen, ze leert ook de nodige toverspreuken. Na schooltijd ontmoet ze in het bos Tommie (Lorenso van Sligtenhorst), die afkomstig is uit de mensenwereld. Hoewel Kwark haar altijd verboden heeft om naar de mensenwereld te gaan, kan Foeksia de verleiding niet weerstaan. In de stad ontdekt ze dat Tommies oom Rogier (Marcel Hensema) snode plannen heeft: hij wil een snelweg door het heksenbos aanleggen. Foeksia en Tommie moeten alles in het werk stellen om dat te voorkomen. Een beetje magie kunnen ze daarbij natuurlijk uitstekend gebruiken!

Wat direct opvalt aan ‘Foeksia de miniheks’ is dat de film er prachtig uitziet. Het heksenbos en vooral de woning van Kwark ogen magisch en intrigerend en ook de effecten zijn goed verzorgd. Een aardige vondst zijn bijvoorbeeld de wolkfiguren die door de jonge heksjes getoverd worden. De sets van de door de wol geverfde ontwerper Harry Ammerlaan (‘De lift’, 1983) kunnen best wedijveren met soortgelijke buitenlandse producties. Ook de kleding van tovenaar Kwark – overtuigend en aandoenlijk gespeeld door Porgy Franssen – en de heksen is prima verzorgd. Debutante Rachelle Verdel heeft de juiste uitstraling: brutaal, nieuwsgierig en eigenwijs. Hoewel het handjevol musicalnummers dat de revue passeert eigenlijk niet had gehoeven, worden ze prima uitgevoerd door dit piepjonge multitalent, die zich overigens wereldkampioen streetdance voor kids mag noemen. Annet Malherbe is uitstekend gecast als de moerasheks Minuul, die een oogje heeft op de schuchtere Kwark. Misschien is het acteerwerk hier en daar wat vet aangezet (bijvoorbeeld bij de jonge heksjes), maar in dit soort films stoort dat geenszins. Over de gehele linie scoort de cast een dikke voldoende, met als uitschieters Franssen, Malherbe en de charismatische Verdel.

Marcel Hensema, ontegenzeggelijk een goede acteur, komt hier helaas iets minder goed uit de verf, maar dat heeft alles te maken met zijn eendimensionale personage. De verhaallijn rond oom Rogier, een ouderwetse schurk zonder ook maar enig menselijk trekje, had best weggelaten kunnen worden. Bewoners die in opstand komen tegen een nietsontziende projectontwikkelaar, hebben we dat niet al eens eerder gezien? Bovendien zijn de perikelen van Foeksia in het heksenbos op zichzelf al boeiend genoeg. Het is het enige (kleine) smetje op een verder feilloos en vermakelijk script, dat zowel kinderen als ouders genoeg te bieden heeft. ‘Foeksia de miniheks’ is een kleurrijke familiefilm, met de juiste dosis magie, een overtuigende look en een prima cast. Een mooie gelegenheid om in de herfstvakantie met het hele gezin lekker naar de bioscoop te gaan. Paul van Loon mag trots zijn op deze verfilming.

Overigens is ook van ‘Dolfje Weerwolfje’ een filmversie in de maak. Als die film met dezelfde toewijding wordt gemaakt als deze, hoeft Van Loon zich geen enkele zorgen te maken.

Bioscooprelease: 9 februari 2010
DVD- en blu-ray-release: 9 februari 2011