Fool’s Gold (2008)

Regie: Andy Tennant | 112 minuten | thriller, komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Kate Hudson, Matthew McConaughey, Donald Sutherland, Alexis Dziena, Ray Winstone, Ewen Bremner, Kevin Hart, Malcolm-Jamal Warner, Brian Hooks, David Roberts, Michael Mulheren, Adam LeFevre, Rohan Nichol, Roger Sciberras, Elizabeth Connolly, Ali Ammouchi, Tom O’Sullivan, Edwina Ritchard, Duncan Young, Luke Pegler, Xavier Fernandez, A. Ramel El, Nicholas Cooper, Andrew Allen, Glenn Suter, Peter Whitford, Laurence Coy, Linda Cropper, Clementine Heath, Ashley Cheadle, Jason Dundas, Todd Lasance, Ray Bull, Valentino del Toro, Frank Turner, Bill Watson, Henry Browne

Met het Amerikaanse ‘Fool’s Gold’ hebben we een lastige film te pakken. Deze productie uit 2008 draagt het label romantische komedie en lijkt op het eerste gezicht de conventies van dat genre te volgen. Op het tweede gezicht heeft deze bijzondere film echter nauwelijks iets met romkoms te maken.

Het bijzondere van ‘Fool’s Gold’ zit deels in de humor. Deze openbaart zich al in de openingssequentie, waarin door een opeenvolging van toevalligheden de boot zinkt waarmee hoofdpersoon Benjamin Finnegan op schatten jaagt. De manier waarop we dit alles te zien krijgen – de ritmische opeenvolging van incidenten en de idiote wijze waarop de boot zinkt – doet nog het meest denken aan Amerikaanse cartoons als Tom en Jerry en Bugs Bunny. Omdat de film nauwelijks ‘echte’ grappen kent, moeten deze regelmatig opduikende cartoonscènes voor de humor zorgen.

Even bijzonder als het soort humor, is de toon van de film. Die toon, die je het best ‘dwaas’ kunt noemen, is enigszins vergelijkbaar met die van films als ‘Head above Water’ (dwaze thriller) en ‘Santa’s Slay’ (dwaze horror). Het is een toon die boven de genres staat, maar nooit tot afstandelijke ironie vervalt. Het is eerder een opgewekte en uitgelaten toon die zichzelf nooit helemaal serieus neemt.

Ander bijzonder element is de afwijkende invulling van de karakters. Hoewel de held en heldin fysiek aan de eisen van hun sekse voldoen, is de mannelijke held een sexy bimbo met soms een helder inzicht, terwijl de heldin een stoer type is dat er in geval van nood flink op los mept. Die omkering heb je niet meteen in de gaten, zodat je in het begin de karakters moeilijk kunt plaatsen. Het zorgt er ook voor dat de romantische ontwikkelingen volledig doodslaan.

Minder bijzonder en allerminst geslaagd is de lange speelduur van ‘Fool’s Gold’. De cartoonachtige humor heeft een houdbaarheid van hooguit tachtig minuten, terwijl de film bijna twee uur duurt. Ook zijn er veel te veel personages en is het verhaal over de Spaanse schat soms nodeloos ingewikkeld.

Dit alles maakt van ‘Fool’s Gold’ een romantische komedie die geen romantische komedie is, een mainstreamfilm die niet mainstream is en een avonturenfilm die nooit avontuurlijk wil worden. Omdat het gros van de bezoekers de eigenzinnige toon en humor waarschijnlijk niet kan thuisbrengen, zal het geneigd zijn de film te zien als (mislukte) romkom. Ook is de kans groot dat het, in navolging van de Amerikaanse pers (die de film unaniem kraakte), deze komedie vooral dom vindt. Gek genoeg is precies het omgekeerde het geval: ‘Fool’s Gold’ is net iets te bijdehand voor zijn eigen bestwil.

Bioscooprelease: 1 mei 2008