Footloose (2011)

Regie: Craig Brewer | 113 minuten | drama, komedie, muziek | Acteurs: Kenny Wormald, Julianne Hough, Dennis Quaid, Ziah Colon, Ray McKinnon, Miles Teller, Ser’Darius William Blain, Patrick John Flueger, Andie MacDowell, Maggie Elizabeth Jones, Jayson Warner Smith, Mary-Charles Jones, Josh Warren, Corey Flaspoehler, Brett Rice, Patricia French, Anessa Ramsey, Claude Phillips, Clayton Landey, L. Warren Young

Wie kent het origineel uit 1984 met daarin een jonge Kevin Bacon niet? ‘Footloose’ betekende voor Bacon een lancering van zijn acteercarrière. ‘Footloose’ uit 2011 zal naar alle waarschijnlijkheid niet hetzelfde veroorzaken voor Kenny Wormald, die nu de rol van Ren MacCormack vervult. Dit is niet te wijten aan Wormalds voorkomen of danstalent – hij is knap en beschikt over goede moves – maar hij mist het charisma waar Bacon toentertijd wél over beschikte.

Tegenspeelster Julianne Hough heeft meer danskwaliteiten dan haar voorgangster Lori Singer. Maar aan Houghs vertolking van Ariel ontbreekt de zachtheid die Singer wel in dit personage wist te leggen. De nieuwe Ariel is namelijk wel erg sexy en bot. Natuurlijk wil het oog ook wat en zijn de tijden veranderd, maar het is moeilijk voor te stellen dat Ren ook onder de indruk raakt van haar karakter.

Regisseur Craig Brewer volgt grotendeels de gebaande paden uit 1984. Maar je krijgt nu meer achtergrondinformatie over het ongeluk via een flashback en de personages Ren en Ariel zijn meer uitgewerkt. Zo begrijp je beter waarom Ariel roekeloos gedrag vertoont en de reden achter Rens komst naar Bomont. Daarnaast is Rens moeder compleet verdwenen in deze ‘Footloose’ , waardoor je nog meer meeleeft met hem. Verder ontbreken een aantal dialogen tussen Ariels ouders Shaw en Vi Moore. Ook de christelijke belerende toon van Shaw is ingeperkt. Tot slot is de fameuze trekkerrace tussen Ren en Ariels vriendje Chuck getransformeerd naar een race waarin de twee het tegen elkaar opnemen in een bus. Al met al zorgen deze (en nog andere) wijzigingen ervoor dat deze ‘Footloose’ prima past bij de huidige tijd en over een lekker vlot tempo beschikt.

Met het swing gehalte zit het ook snor met deze remake.  Het eerste leuke dansmoment van Wormalds vertolking als Ren is wanneer hij een ‘battle’ danst bij de snackbar om Ariel te imponeren. De acteur weet ook redelijk zijn mannetje te staan in de epische dansscène waarin Ren zijn woede de vrije loop laat in een verlaten fabriekshal. Wormald is in Amerika dan ook bekend van MTV’s ‘Dancelife’. Tegenspeelster Hough is qua dansen ook goed onderlegd door opgedane ervaring bij het programma ‘Dancing with the Stars’. Het is jammer dat ze niet pittigere danspassen krijgt voorgeschoteld. Brewer benut haar talent nu niet ten volle, Hough moet het nu meer hebben van haar looks. Dennis Quaid als dominee Shaw Moore en Andie MacDowall als Vi Moore zijn in hun spel maar mat in vergelijking met hun voorgangers John Litgow en Dianne Wiest.

Deze nieuwe update van ‘Footloose’ is verrassend leuk, ondanks dat de chemie tussen Wormald en Hough minder van het scherm afspat als bij Bacon en Singer. Dit is te danken aan de gelikte dansscènes, maar ook aan het feit dat je de karakters beter leert kennen. Waar Rens vriend Willard in 1984 nogal een onnozele sul was, heeft hij nu meer inhoud en acteur Miles Teller zet Willard aimabel neer. De scène waarin Willard danst met Rens nichtje en haar vriendinnetjes is bijvoorbeeld geestig.

Maar eerlijk is eerlijk, wie de eerste ‘Footloose’ compleet aan zich voorbij heeft laten gaan, zal toch het meeste plezier beleven aan deze feelgood-dansfilm. Want hoe gelikt de dansscènes ook zijn, regisseur Brewer overtreft het origineel niet. Waarin deze ‘Footloose’ wél in slaagt, is dat je moeilijk blijft stil zitten tijdens de dansscènes. En ook de cover van Kenny Loggins’ lied ‘Footloose’ door zanger Blake Shelton blijft lekker nagalmen. Deze film is dus niet geschikt voor zogenaamde ‘couch potatoes’, je voetjes gaan zeker van de vloer!

Ans Wijngaarden

Bioscooprelease: 13 oktober 2011
DVD- en blu-ray-release: 7 maart 2012