For the Love of Spock (2016)

Regie: Adam Nimoy | 111 minuten | documentaire | Met: Leonard Nimoy, Chris Pine, Zoe Saldana, Simon Pegg, William Shatner, Karl Urban, Zachary Quinto, Mayim Bialik, J.J. Abrams, Nichelle Nichols, Jim Parsons, Walter Koenig, George Takei, Jason Alexander, Catherine Hicks, Neil deGrasse Tyson, Adam Nimoy, Nicholas Meyer, D.C. Fontana, Jeffrey Katzenberg, James Duff, Bill Prady, Julie Nimoy, Amy Mainzer, Scott Mantz, Bobak Ferdowsi, Mel Nimoy, Aaron Bay Schuck, Sybil Nimoy, Adam Malin, Marty Dormany, Ben Shaktman

Zoals documentairemakers wel vaker overkomt, kan de koers die ingezet is bij het maken van een film tijdens de draaiperiode drastisch veranderen. ’For the Love of Spock’ is daar een goed voorbeeld van. Regisseur Adam Nimoy, de zoon van legendarisch “Star Trek” acteur Leonard Nimoy, aan wiens rol deze documentaire zijn naam dankt, wilde aanvankelijk een film maken over het geliefde personage Mr. Spock. Aanleiding vormde het toen aanstaande vijftigjarig jubileum (september 2016) van de franchise. Maar tijdens het filmen van ‘For the Love of Spock’ overleed Adams vader (op 27 februari 2015). En zo werd ‘For the Love of Spock’ niet alleen een ode aan de half Vulcan/half mens, maar ook een lofzang op de man áchter Spock, Leonard Nimoy.

Op papier mag het misschien als een slecht idee klinken: een kind dat een documentaire maakt over een alom geliefde ouder. Het gevaar dat daarin schuilt, is immers dat de filmmaker oogkleppen op heeft en dat het onderwerp nogal eenzijdig belicht wordt. Maar Adam Nimoy heeft deze valkuilen behendig weten te omzeilen. Niet alleen Leonard Nimoys schaduwkanten worden belicht (zijn focus op zijn carrière dat ten koste ging van het tijd doorbrengen met zijn gezin, zijn drankverslaving), ook schuwt de regisseur niet om zijn eigen donkere verleden uit de doeken te doen. Niet dat daar nu heel veel aandacht aan geschonken wordt, want natuurlijk zijn de pieken langduriger dan de dalen in het leven van de 83 jaar oud geworden Nimoy. Sowieso wegen de voordelen op tegen de nadelen. Als familie van het onderwerp beschikt Adam natuurlijk over een onuitputtelijke bron van beeldmateriaal en heeft hij waarschijnlijk meer uit zijn talking heads gekregen dan een buitenstaander zou krijgen.

‘For the Love of Spock’ geeft zo een compleet beeld van de levensloop van Leonard Nimoy. Alles komt aan bod, van zijn tegenstribbelende ouders die het maar niets vonden dat hun zoon zijn leven ging vergooien met zijn acteerambities en zijn eerste baantjes als onderhoudsmonteur voor acquaria en taxichauffeur. Voor Trekkies zullen de verhalen over de ontstaansperiode van ‘Star Trek’ en Nimoys rol daarin niet als verrassing komen, maar voor een volledig overzicht mag dit natuurlijk niet ontbreken. Het is boeiend om te zien hoeveel invloed Nimoy heeft gehad op de show. Maar Leonard Nimoy deed natuurlijk nog veel meer. Ook de andere aspecten van zijn carrière, zowel voor als achter de camera én op het toneel komen aan bod. Je zou willen dat daar meer van getoond werd, want voor zover je dat nog niet wist, was Leonard Nimoy veelzijdig en getalenteerd en had hij heel wat meer in zijn mars dan alleen zijn iconische rol doet vermoeden. Voer voor alle Star Trek-fans dus, maar ook beslist een aanrader voor elke andere filmliefhebber. ‘For the Love of Spock’ is een liefdevol, eerlijk, humoristisch en soms ontroerend document. De aanschaf meer dan waard.

‘For the Love of Spock’ verschijnt in september 2016 op VOD, bijvoorbeeld bij We Are Colony.