Forbidden Fruit-Kielletty hedelmä (2009)

Regie: Dome Karukoski | 104 minuten | drama | Acteurs: Marjut Maristo, Amanda Pilke, Malla Malmivaara, Joel Mäkinen, Jarkko Niemi, Olavi Uusivirta, Timo Tikka, Jani Volanen, Mazhar Albekoglu, Mikko Erä-Esko, Lotta Kaihua, Tommi Korpela, Pentti Korhonen, Jari Koskelainen, Wilma-Emilia Kuosa, Tapio Liinoja, Heikki Nousiainen, Teemu Ojanne, Sirpa Riuttala, Joonas Saartamo, Asko Sahlman, Sike Sillanpää, Katja-Maria Taavitsainen, Tuija Töyräs, Tiina Wikström, Anni Turunen

Hoewel er veel films over zeer gesloten religieuze bewegingen zijn gemaakt is de Finse regisseur Dome Karukoski waarschijnlijk één van de eerste die de Laestadiaanse beweging als uitgangspunt neemt. In ‘Forbidden Fruit’ behoren Raakel en Maria tot deze conservatieve christelijke beweging van het Laestadianisme. Deze beweging ontstond in de 18e eeuw en is gebaseerd op boetedoening en vergeving. De bijbel wordt letterlijk genomen door de ongeveer 110.000 Finse gelovigen en zaken als de pil, alcohol, popmuziek, tv, seks voor het huwelijk zijn verboden en worden als een zonde beschouwd.

Raakel (Marjut Maristo) en Maria (Amanda Pilke) zijn beide achttien jaar oud maar verschillen enorm in hun opvatting. Raakel is de meer devotere ten opzichte van het geloof terwijl Maria de wereld wil zien en het leven wil ontdekken. Maria besluit dan ook naar Helsinki te vertrekken en Raakel krijgt van de ‘ouderen’ de opdracht om haar achterna te reizen en toe te zien of ze niet in zonde vervalt. Maria experimenteert al snel met alcohol en liefde, Raakel moet er in eerste instantie weinig van weten maar wanneer ook zij de wereldse wonderen als film en verliefdheid ontdekt lijkt de terugkeer naar hun vorige leven niet zo gemakkelijk meer.

Wanneer een mens lang in een gesloten gemeenschap zit is de kans ook groter dat als hij de vrijheid krijgt deze met beide handen grijpt, vaak tot in het extreme doorgevoerd. Juist de enorme sociale controle van dit soort bewegingen hoort zorgt ervoor dat mensen nog meer uit de ban springen zoals Maria. Hoewel de ontwikkeling van de meisjes soms te gedramatiseerd is, is ‘Forbidden Fruit’ wel een uitstekend voorbeeld an sich over verleiding en het loslaten van een vertrouwde en gecontroleerde omgeving.

Over de acteerprestaties niets dan goeds, vooral Marjut Maristo steelt de show met een inlevingsvermogen die magistraal te noemen is. De close-ups van haar gezicht, waarbij de emotie er werkelijk vanaf spat, zijn meer dan prachtig. Geniaal is een bioscoopscène die volledig bestaat uit een beeldvullend shot van Raakels gezicht. De traan die langzaam over haar wang loopt is zo levensecht dat dit moment pure emotie is, veel mooier valt de liefde voor de film niet in beeld te brengen. De sterke cinematografie is hier mede verantwoordelijk voor. Meer dan eens overspoelen prachtige beelden je netvlies. Neem hierbij de combinatie van heerlijk dromerige maar toch intense muziek en de omlijsting van het verhaal is zeer geslaagd.

Het camerawerk, dat de grote stad en zijn verleidingen in ultima forma toont, is beter dan het script. De laatste twintig minuten van de film vallen ronduit tegen, de magie van de meisjes lijkt enigszins verloren en de ongeloofwaardige karakterveranderingen van Raakel en Maria zorgen voor een bittere nasmaak. Doodzonde, voor de rest is de film namelijk een pareltje over het losbreken van twee meiden uit een bijna sektarische omgeving en het proeven van ‘forbidden fruit’.

Meinte van Egmond