Forever-Forever (2023)

Recensie Forever-Forever CinemagazineRegie: Anna Buryachkova | 107 minuten | drama | Acteurs: Alina Cheban, Zachary Shadrin, Yelyzaveta Tsilyk, Arthur Aliiev, Daria Malakhova, Arsenii Markov, Vladyslav Mychalchuk, Asia Pshenychna, Klim Reva, Oleksandr Yatsenko, Dasha Zhykharska

Het geweld lijkt in het Oekraïens-Nederlandse ‘Forever-Forever’ (2023) haast niet te stoppen. De personages zijn ook nog eens jong in dit drama van Anna Buryachkova. Pubers nog maar, in het Kiev van de jaren negentig.

“Achterlijke bitch, ben jij mijn belofte vergeten?” Zo wordt de vijftienjarige Tonia (Alina Cheban) bedreigd door haar ex-vriendje. Om aan hem te ontsnappen, gaat ze naar een andere school. Daar maakt ze kennis met klasgenote Lera (Yelyzaveta Tsilyk), die haar thuis uitnodigt. Lera blijkt een broer te hebben, Sania (Arthur Aliiev), die Tonia wel ziet zitten. Maar hij is niet de enige. Sania heeft een vriend op bezoek, Dzhura (Zachary Shadrin), die óók in haar geïnteresseerd is. De vriendschap tussen Tonia en Lera is snel beklonken, terwijl dat niet voor de hand ligt: Tonia is de stille nieuwe en Lera de popi-extravert. Hier is het scenario al wat onlogisch.

Op een dag wordt Tonia’s klas samengevoegd met de vijfde klas, waarin de wat oudere Dzhura zit. Tonia en Dzhura gaan naast elkaar zitten en flirten met elkaar. Daarbij maken ze de docent zo woedend, dat ze een hartaanval krijgt. De twee worden vervolgens bij de directie verraden. De klikspaan is Ira (Dasha Zhykharska), een meisje dat verliefd is op Dzhura. Daarop besluiten Lera en Sania Ira in de val te lokken en wraak op haar te nemen. Het is allemaal nogal vergezocht. Wel zijn er een paar sterke, haast thrillerachtige scènes, waarbij Lera voor ijskoude rillingen zorgt.

Dan gaat het verhaal verder op een ander spoor. Het dreigende ex-vriendje voegt de daad bij het woord: hij komt Tonia opzoeken op haar nieuwe school. Dzhura grijpt in en weet erger te voorkomen. De liefde tussen Tonia en Dzhura bloeit verder op en even lijkt alles perfect. Maar wanneer Tonia in een driehoeksverhouding stapt, loopt de situatie alsnog uit de hand. De schrijvers (Marina Stepanska en Anna Buryachkova) zijn er niet in geslaagd om de keuze voor die tweede relatie te motiveren. Het lijkt niet meer dan een puberale bevlieging. Er volgt wel een plichtmatige scène, waarin Tonia “Ik ken jou niet eens” tegen haar spiegelbeeld zegt. Die moet nog even suggereren dat ze zichzelf kwijt is.

‘Forever-Forever’ is niet voor tere zieltjes: het geweld is rauw en indringend. Het verhaal zelf laat géén diepe indruk achter. Er gebeurt te veel, en voor een deel is het onlogisch en vergezocht. Dat geldt met name voor de driehoeksverhouding, die na de eerste helft ontstaat. Die voelt willekeurig en doet de film geen goed.

Ester Šorm

Waardering: 2

Bioscooprelease: 3 oktober 2024