Forever – Resten af livet (2022)

Recensie Forever (Resten af livet) CinemagazineRegie: Frelle Petersen | 110 minuten | drama | Acteurs: Eskil Bøgh Tonnesen, Mette Munk Plum, Jette Søndergaard, Ole Sørensen, Toke Lee Bruhn Schrøder, Tue Frisk Petersen, Peter Hansen Tygesen, Ole Caspersen, Hamdi Sarac, Christian Tychsen, Lasse Lorenzen, Kirsten Lütsen, Inger Capsersen, Stine Lee Bruhn Schrøder, Benny Bøtchiær Thomsen, Bente Sander, John Vedel Bruhn Schrøder, Lone Stokbæk Skovgaard, Kirsten Pedersen Madsen, Kenny Born, Mark De Wessel Fries, Tove Tygese, Jytte Westphal, Peter Ellekjær, Karen Tygesen, Søren Clausen, Henning Tygesen

De originele Deense titel van ‘Forever’, ’Resten af livet’, betekent in het Nederlands ‘de rest van het leven’, wat natuurlijk ongeveer dezelfde lading dekt als het Engelse forever, maar toch beter weergeeft wat voor emoties er spelen in dit gevoelige arthousedrama.

Maren en Egon zijn de ouders van twee volwassen kinderen: Lily (Jette Søndergaard) en een pas laat in de film bij naam genoemde zoon (Lasse Lorenzen). De zoon werkt bij vader in een koffie/theewinkel, waar hij zijn passie voor het branden van exotische koffiebonen uit kan oefenen. Lily is getrouwd en samen met haar man verwikkeld in het moeizame en emotionele proces om met behulp van een vruchtbaarheidsbehandeling zwanger te worden. Het gezin is hecht; jarenlange tradities worden nog altijd liefdevol uitgevoerd, zoals bij de verjaardag van Maren aan het begin van de film.

Frelle Petersen, scenarioschrijver en regisseur van ‘Forever’, bouwt dit aspect van de film vakkundig op. Dat doet hij bijna ongemerkt, door de hoofdpersonen herinneringen aan hun jeugd op te laten halen, maar ook door kleine gebaren en gesprekjes die aanvankelijk nietszeggend zijn, maar waar later meer gewicht aan blijkt te hangen. Ook de overgang naar de nieuwe gezinssituatie wordt op een delicate manier verbeeld.

In deze recensie gaan we niet te diep in op de inhoud van de familietragedie – al geven de meeste samenvattingen en het publiciteitsmateriaal van de film dit al weg. Dat is ook niet nodig, want het verlies van een dierbare en de emoties die daarbij komen kijken, zijn tegelijkertijd universeel herkenbaar als voor iedereen anders. Dat is wat Frelle Petersen ons met ‘Forever’ ook wil zeggen. Iedereen verwerkt de dood van een geliefde op een andere manier. De een lijkt te willen verzwelgen in zijn of haar verdriet, aan de ander merk je na de uitvaartplechtigheid eigenlijk nauwelijks dat er iets is gebeurd. De een houdt vast aan tradities en gewoontes, voor de ander voelt dat ongemakkelijk of zelfs verkeerd. Wat in ‘Forever’ belangrijk is, is de manier hoe die tegenstrijdige gevoelens botsen, spanning veroorzaken en misschien wel leiden tot een breuk in het ooit zo hechte gezin. Wiens manier van rouwen is nu eigenlijk de juiste? En mag je daar wel iets van vinden?

‘Forever’ geeft geen antwoorden op deze moeilijke vragen, maar dat hoeft ook niet. De combinatie van het vernuftige scenario, de overtuigende cast en de fraaie kaderingen die je als kijker net zo onwetend laten als de personages, maken van deze gevoelige Deense film een mooi portret over het leven dat doorgaat nadat een sterfgeval in de familie een gat achterlaat dat voor altijd blijft.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 17 augustus 2023
VOD-release: 18 oktober 2023