Fortress (1992)

Regie: Stuart Gordon | 95 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Christopher Lambert, Kurtwood Smith, Loryn Locklin, Clifton Collins Jr., Lincoln Kilpatrick, Jeffrey Combs, Tom Towles, Vernon Wells, Carolyn Purdy-Gordon, Alan Zitner, Deni Gordon, Eric Briant Wells

Als er iets vermakelijk is, is het wel om ‘oude’ films te bekijken die zich in de toekomst afspelen. Neem nu ‘Fortress’ uit 1992. Deze actiefilm speelt zich af in 2017. De toekomstvisie van pulpregisseur Stuart ‘Re-Animator’ Gordon was op zijn zachtst gezegd niet optimistisch…

De Amerikaanse maatschappij is in vrije val geraakt en in 2017 mogen vrouwen slechts één kind krijgen. John (Christopher Lambert) en Karen (Loryn Locklin) Brennick proberen onder deze dubieuze wet uit te komen en willen naar Mexico vluchten. Dan wordt het koppel in de kraag gegrepen en in een futuristische gevangenis gedumpt. John laat het er niet bij zitten en probeert samen met zijn vrouw uit deze ‘Fortress’ te vluchten.

Het 2017 uit ‘Fortress’ is toch een tikkie anders dan het 2017 dat wij hebben meegemaakt. Computers besturen complete gevangenissen, geheugens van criminelen worden gewist en cyborgs maken onderdeel uit van het personeel. Afijn, het moge duidelijk zijn dat deze film geen waarheidsgetrouwe toekomstvoorspelling is geworden (wat waarschijnlijk ook geen seconde het doel van Gordon was). Gelukkig maar, want echt gelukkig word je niet van deze dystopische visie. Dikke kans dat je dat wel wordt van deze pretentieloze actiefilm die vol vaart aan je voorbijschiet.

Het nostalgische gehalte van ‘Fortress’ is groot. In de jaren 90 was deze film een kaskraker en het summum van science fiction. Gordons horrorachtergrond komt een paar keer goed naar boven. Niet zozeer qua gore, maar wel qua vindingrijkheid. De special effects zijn creatief en dat geldt ook voor de grime. Voor CGI was er ambachtelijk handwerk. Het geeft ‘Fortress’ iets charmants, omdat alle trucage handgemaakt is (en er soms wat knullig uitziet).

Lambert is goed op zijn plek als cynische antiheld. Met zijn gesloten uitstraling en raspende stem zet hij een bad ass antiheld neer waar je graag voor juicht. Kurtwood Smith is erg op dreef als norse gevangenisdirecteur en zijn vertolking roept herinneringen op aan RoboCop waarin hij ook al zo goed te pruimen was als schurk. Genre-icoon Jeffrey Combs duikt op als irritante computernerd. De cast omarmt het pulpgehalte van deze productie en dat resulteert in een zeer vermakelijke scifi-film. De tijd is niet genadig geweest voor deze film, maar nineties kids en fans van oldschool actie zullen vast smullen van deze cultklassieker.

Bioscooprelease: 13 mei 1993