Fortress (2021)

Recensie The Fortress CinemagazineRegie: James Cullen Bressack | 100 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jesse Metcalfe, Bruce Willis, Chad Michael Murray, Kelly Greyson, Ser’Darius Blain, Katalina Viteri, Shannen Doherty, Lauren McCord, Michael Sirow, Sean Kanan, Daniel Salinas González, Natalie Burn, Luillo Ruiz, Trae Ireland, Simon Phillips, Peter Cordova, Casper Smart, Canyon Prince

‘Fortress’ gaat over Forge Mountain, een gemeenschap voor gepensioneerden, die daar in alle rust bij kunnen komen van hun veeleisende carrière. Een beetje yoga, boekjes lezen, potje schaken, je kent het wel. De succesvolle zakenman Paul (Jesse Metcalfe), eigenaar en oprichter van een bedrijf dat iets baanbrekends met cryptomunten doet, is op weg naar zijn vader, die daar woont. Ze hebben elkaar al jaren niet gezien. Bij aankomst blijkt het complex, tot Pauls verbazing, zwaar beveiligd. Paul wordt opgehaald door Kate (Kelly Greyson), de directeur van het gepensioneerden-vakantiekamp. De hereniging tussen vader en zoon voelt vanaf het begin al moeizaam, er zit een hoop oud zeer. Paul vindt dat zijn vader altijd zijn werk verkoos boven hem en dat hij hem aan zijn lot overliet toen zijn moeder stervende was; Robert (Bruce Willis) heeft al snel door dat zijn financiële problemen de enige reden vormt waarom hij hem bezoekt. Nét voor de ellende uitbreekt – daarover hieronder meer – doet Robert toch een toenaderingspoging.

Ondertussen zien we dat een team van gewelddadige huurmoordenaars probeert Forge Mountain binnen te dringen. Omdat de beveiliging blijkbaar vooral bestaat uit het feit dat de locatie geheim is en er bij de ingang bewakers staan om ongewenste bezoekers buiten te houden, duurt het niet lang voor het luchtalarm klinkt over het complex. De geschrokken Paul kijkt uiterst beduusd wanneer Robert een vuurwapen mét geluiddemper pakt en geeft bij de toegesnelde Kate aan dat zijn vader nooit weet hoe je daarmee om moet gaan. Maar de waarheid is natuurlijk anders: Robert is – net als de andere gepensioneerden – een voormalig CIA-agent, die voor zijn veiligheid hier is gaan wonen. Het trio vindt al snel de weg naar de vesting uit de titel. In deze ondergrondse bunker, geleid door veiligheidschef Dobbs (Shannen Doherty) komt het tot een bloederige strijd.

Het team van huurmoordenaars wordt aangevoerd door witteboordencrimineel Balzary (Chad Michael Murray), die ooit door Robert 600 miljoen dollar afhandig is gemaakt. Hij zint al die jaren al op wraak en het bezoek van cryptomuntenondernemer Paul aan zijn vader kon niet beter getimed worden. De rest van de film laat zich raden, al bestaat de film voor een groter deel uit saaie dialogen dan daadwerkelijke actie. Je kunt zien dat dat uit budgettaire redenen is besloten, maar verder maakt filmmaker James Cullen Bressack (met wie Willis eerder ‘Survive the Game’ maakte) goed gebruik van de beschikbare middelen. De cast is adequaat genoeg, al wordt er niet veel van hen verlangd. Bruce Willis’ rol is meer dan een cameo, hij krijgt daadwerkelijk wat te doen, al voelt zijn optreden ook hier weer ongeïnspireerd. De setting is best aardig, met een mooie rivier waar de finale plaatsvindt. Acteur Michael Sirow zorgt als overijverige beveiligingsbeambte nog voor een tikkeltje comic relief. ‘Fortress’ is geen hoogvlieger, maar nét interessant genoeg voor actiefilmliefhebbers om te checken. En als deze bevalt, kun je je alvast verheugen op deel 2 (‘Fortress: Sniper’s Eye’) en het nog te filmen ‘Fortress 3’.

VOD-release: 3 mei 2022