Four Dogs Playing Poker (2000)

Regie: Paul Rachman | 97 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Olivia Williams, Daniel London, Stacy Edwards, Balthazar Getty, Tim Curry, Forest Whitaker, George Lazenby, Arly Jover, Jason Cairns, Steve Jones, John Taylor

Als films een goede graadmeter vormen, moeten gewone burgers zich maar liever niet in de misdaad begeven. Of de film nu ‘Tzameti’, ‘Shallow Grave’ of ‘A Simple Plan’ heet, steeds weer gaat het fout wanneer een personage zonder misdadigersbloed in de aderen het criminele pad opgaat. Hoewel dergelijke films vaak identieke verhaalelementen bevatten, weten ze meestal toch te fascineren. Enerzijds omdat een kijker zich wat makkelijker kan identificeren met een crimineel die zijn buurman had kunnen zijn, anderzijds omdat de afloop van zo’n misdaadavontuur minder vanzelfsprekend is dan wanneer echte bad guys de hoofdrol spelen.

Zo ook in ‘Four Dogs Playing Poker’. Het verhaal over vier jongeren die uit de sleur willen breken en het criminele pad opgaan, lijkt al veel vaker verteld. Maar halverwege deze film dwingen de moeilijkheden waarin de amateurcriminelen terechtkomen, hen tot een noodgreep die een heel nieuw spanningselement inbrengt. Het is niet de eerste aardige vondst in deze productie, want ook het begin kent wat ingenieuze wendingen.

De moeilijkheden van ‘Four Dogs Playing Poker’ beginnen pas na het eerste uur. Tegen die tijd word je wat duizelig van alle mogelijkheden, moeilijkheden en onwaarschijnlijkheden die het nieuwe spanningselement biedt. Zonder de plot weg te geven is het lastig hier meer over te zeggen, maar de motieven en loyaliteiten van de jongeren worden tenslotte zo onduidelijk dat je als kijker uiteindelijk de weg kwijtraakt. Daarbij wordt de psychologische spanning van de eerste helft voor een groot deel ingeruild voor geweld van het bottere soort in het tweede deel.

Dat is wel jammer, want afgezien van deze minpuntjes is ‘Four Dogs Playing Poker’ een heel acceptabele misdaadfilm geworden. Redelijk stijlvol gefotografeerd, met aardige acteurs en een verhaal dat grotendeels weet te boeien. Al bij al is deze productie tegelijk een voorzichtige aanrader voor liefhebbers van misdaadfilms én een stevige waarschuwing voor kantoorklerken en schoenverkopers die een spectaculaire careermove overwegen.