Freaky (2020)

Recensie Freaky CinemagazineRegie: Christopher Landon | 103 minuten | komedie, horror | Acteurs: Vince Vaughn, Kathryn Newton, Celeste O’Connor, Misha Osherovich, Emily Holder, Nicholas Stargel, Kelly Lamor Wilson, Mitchell Hoog, Dana Drori, Katie Finneran, Alonzo Ward, Dustin Lewis, Jennifer Pierce Mathus, Uriah Shelton, Melissa Collazo, Zack Shires

Een tienermeisje en haar moeder die door magie van lichaam verwisselen; de roman ‘Freaky Friday’ van de Amerikaanse Mary Rodgers spreekt al sinds zijn verschijnen in 1972 velen tot de verbeelding. Ondanks het feit dat Rodgers boek niet origineel was – in feite is het een hervertelling van de roman ‘Vice Versa: A Lesson to Fathers’ (1882) van F. Anstey, maar dan met moeder en dochter in de hoofdrol in plaats van vader en zoon – inspireerde ‘Freaky Friday’ al meerdere filmmakers. Disney maakte in 1976 een versie met Barbara Harris en Jodie Foster in de hoofdrollen en deed hetzelfde trucje in 1995 nog eens dunnetjes over, waarbij de hoofdrollen werden vervuld door Shelley Long en Gaby Hoffmann. Misschien nog wel bekender is de film uit 2003, waarin Jamie-Lee Curtis en Lindsay Lohan van gedaante verwisselen. Ook deze versie komt uit de stal van Disney overigens. Van heel andere orde is ‘Freaky’ (2020), van schrijver-regisseur Christopher Landon. De brave, milde humor uit de eerdere verfilmingen heeft plaatsgemaakt voor horrorkomedie van de bovenste plank. Wie bekend is met de ‘Happy Death Day’-films van Landon heeft alvast een idee wat hij met Rodgers’ klassieke bodyswap-thema uitgehaald heeft.

Hoofdpersoon in ‘Freaky’ is tiener Millie Kessler (Kathryn Newton), die bezig is aan haar laatste jaar op high school, maar het moeilijk vindt om zich te oriënteren op een vervolgopleiding omdat ze zich zorgen maakt om haar moeder (Katie Finneran). Die heeft zich op de fles gestort sinds haar echtgenoot, de vader van Millie en haar oudere zus Char (Dana Drori), overleden is en Millie durft haar niet alleen te laten. Op school behoort ze niet bepaald tot de populaire meisjes, maar heeft ze dankzij haar beste vrienden Nyla (Celeste O’Connor) en Josh (Misha Osherovich) toch een veilige basis. Hoewel, veilig… Haar woonplaats, het stadje Blissfield, wordt opgeschrikt door een viervoudige moordpartij en de meedogenloze killer – die door het leven gaat als The Blissfield Butcher (Vince Vaughn) – heeft het hoofdzakelijk gemunt op tieners. En klokslag middernacht op vrijdag de dertiende (hoe kan het ook anders…?) lijkt Millie zijn volgende slachtoffer te zijn. Maar het geheimzinnige moordwapen dat hij bij zijn vorige killing spree bemachtigd heeft en nu wil gebruiken, blijkt over magische krachten te beschikken. Tijdens zijn aanval verwisselen de zielen van Millie en The Blissfield Butcher van lichaam. De volgende ochtend wordt Millie wakker in een gigantisch groot en sterk mannenlichaam en moet ze haar vrienden ervan overtuigen dat zíj daarin zit. The Butcher ziet er ineens uit als een jong, onschuldig ogend tienermeisje maar weet binnen de kortste keren hoe hij dat lichaam moet benutten om zijn moordlustige driften voort te zetten. Millie en haar vrienden moeten binnen 24 uur de magische dolk zien te vinden en The Butcher daarmee steken, anders wordt de gedaanteverwisseling onomkeerbaar.

‘Freaky’ begint met een bloederige viervoudige moord, trakteert de kijker volop op (veelal effectieve) schrikmomenten en The Butcher houdt er – in welke gedaante hij dan ook huishoudt – nogal creatieve en meedogenloze manieren op na om zijn slachtoffers van het leven te beroven. Die slasher-elementen worden zorgvuldig vermengd met de gimmick van de gedaante- en geslachtsverwisseling die vermakelijke komische momenten oplevert. Waar Vaughn met dat grote lijf best uit de bocht had kunnen vliegen, blijft hij netjes in zijn rol als tienermeisje. De clichématige grapjes over staand plassen en testikels doen wonderbaarlijk genoeg niet geforceerd aan en de kalverliefde tussen Millie (in het lichaam van Vaughn) en ‘goody two shoes’ Booker (Uriah Shelton) heeft zelfs iets vertederends. Andersom werkt de bodyswap ook voor Newton, die ineens een killerinstinct heeft en zwijgzaam maar vol vertrouwen op haar doel afgaat. Dat The Butcher het nu moet doen met heel wat minder spierkracht, is natuurlijk wel even wennen. Juist die gimmick onderscheidt ‘Freaky’ van de vele op tieners gerichte horror- en slasherfilms die producent Jason Blum de laatste jaren op het bioscooppubliek afvuurt (overigens komt ook deze film uit de stal van Blumhouse Productions). Ook de aanwezigheid van Vaughn, die zich met zichtbaar plezier op deze rol heeft gestort, trekt de aandacht. Knap hoe hij de valkuilen die hier op de loer liggen weet te omzeilen.

De werktitel voor deze film was ‘Freaky Friday the 13th’, en die titel dekt de lading uitstekend. Diepgravend is het natuurlijk allemaal niet en hoewel Landon hier een andere insteek heeft gevonden is het concept van de gedaanteverwisseling ook niet origineel meer te noemen. Maar dankzij een uitgebalanceerde mix van komedie en horror en een cast die zich met veel plezier uitleeft heeft ‘Freaky’ een bovengemiddelde amusementswaarde.

Patricia Smagge

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 19 november 2020