Fred Claus ( 2007)

Regie: David Dobkin | 116 minuten | komedie, familie, fantasie | Acteurs: Vince Vaughn, Paul Giamatti, John Michael Higgins, Miranda Richardson, Rachel Weisz, Kathy Bates, Trevor Peacock, Ludacris, Elizabeth Banks, Christian Hansen, Jeremy Swift, Elizabeth Berrington, Kevin Spacey, Rio Hackford, Bobb’e J. Thompson, Allan Corduner, Jordon Hull, Liam James, Theo Stevenson

Fred Claus (Vince Vaughn) is stapelgek op zijn jongere broer Nicholas (Paul Giamatti), maar in tegenstelling tot Nicholas die vooral door hun moeder (Kathy Bates) op handen wordt gedragen, moet Fred het voortdurend ontgelden. Zijn hele jeugd staat in het teken van haar woorden ‘waarom kun je niet zijn zoals Nicholas?’. Met dat onrecht kan Fred nog leven, zo’n groot zwak koestert hij voor zijn broertje. Maar door een misverstand kapt Nicholas Freds lievelingsboom om met daarin het vogelhuisje van Freds vogeltje, de enige die hem begrijpt. Het huisje wordt verpletterd en de vogel vliegt weg om nooit meer terug te keren. Dit is de druppel en vanaf dat moment verandert Fred in de nare grote broer.

Een heilige en zijn familie stellen zichzelf buiten de tijd en de familie Claus wordt ook nog vele eeuwen later in de moderne wereld verscheurd door de onderlinge geschillen. Als Fred in de gevangenis terechtkomt en Nicholas om geld voor de borgtocht vraagt en ook nog startkapitaal verlangt voor een nieuwe onderneming, ziet Nicholas hierin een mooie kans tot verzoening. Fred moet naar de Noordpool komen en het geld verdienen door mee te werken aan de grootscheepse voorbereidingen voor Kerstmis die dit jaar uitgebreider zijn dan ooit en dus nog meer mankracht vergen dan alle voorgaande jaren.

Maar de ontvangst door Nicholas’ vrouw Annette (Miranda Richardson) is kil en ook hun moeder heeft haar gedrag ten opzichte van Fred niet verbeterd. Bovendien raakt hij nog verder vervreemd van zijn geliefde Wanda (Rachel Weisz) en intussen heeft ook Nicholas heeft grote zorgen. Het kerstfeest dreigt opgedoekt te worden door de efficiency expert Clyde Northcut (Kevin Spacey) die Kerstmis net zo’n onzin vindt als de paashaas en ook de tandenfee zal zich aan strengere regels moeten onderwerpen als het aan hem ligt.

Waarom de film niet sprankelt, is lastig aan te geven. Het gegeven is leuk en de acteurs doen ontzettend hun best om hun rol zo goed mogelijk vorm te geven, maar het schiet heen en weer tussen een kleffe sentimentaliteit die zelfs voor een kerstfilm te klef is, en een soort hardheid die niet goed te plaatsen valt. Ook het verhaal rammelt nogal, zelfs als je van goede wil bent en alles voor zoete koek probeert te slikken om je toch vooral over te geven aan de kerstsfeer die de makers willen oproepen.

Niet dat het een slechte film is, sommige dingen zijn zelfs erg goed gevonden, zoals de door een hulpverlener begeleide praatgroep van broers van bekende mensen. Fred bevindt zich ondermeer in het gezelschap van Frank Stallone, Roger Clinton en Stephen Baldwin. Ook het feit dat hun moeder enigszins ten goede keert, maar toch blijft vasthouden aan haar onophoudelijke kritiek op Fred en tegelijkertijd Nicholas schaamteloos blijft voortrekken, is prettig realistisch. Maar de sfeer is te wisselend om je een voldaan en warm gevoel te geven.

Een redelijk amusante film, maar je hoeft er niet voor naar de bioscoop te gaan. Koop gewoon de dvd. Deze kun je vervolgens gerust elk kerstfeest afspelen, terwijl je je omkleedt of zit te wachten tot het tijd is om je aan de feestdis te scharen. Hopelijk zonder familiegeruzie.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 13 december 2007