Freddy, leven in de brouwerij (2013)
Regie: Pim van Hoeve | 200 minuten | drama, biografie | Acteurs: Thom Hoffman, Anna Drijver, Liz Snoijink, Hannah Hoekstra, Esgo Heil, Xander van Vledder, Harry van Rijthoven, Femke Lakerveld, Felix Jan Kuipers, Hubert Fermin, Lukas Dijkema, Tom de Ket, Vincent Croiset, Ian Bok, Francesca Pichel, Jolanda van den Berg, Elisa Beuger
De regisseur van ‘Freddy, leven in de brouwerij’, Pim van Hoeve, kent zijn pappenheimers als het op Nederlands televisiedrama aankomt. Eerder verzorgde hij de regie van ‘Keyzer & De Boer Advocaten’, ‘Bernhard, Schavuit van Oranje’ en ‘Beatrix, Oranje onder vuur’.
In vier afleveringen van circa 50 minuten zien we hoe de jonge ambitieuze Alfred (Freddy) Heineken zich opwerkt tot ‘global player’. Via flashbacks, switchend van voor en na de beruchte ontvoering in 1983, krijgen we een portret te zien van een eigenzinnig, charmant en autocratisch bestuurder. Een womanizer, straight forward, ongeduldig, gewiekst en talentvol op meerdere vlakken. De jonge, lastige Freddy Heineken (Xander van Vledder, goede rol maar een beetje een miscast, want bijna GEEN gelijkenis met de oudere Heineken, Thom Hoffman) wordt naar Amerika gestuurd om daar het vak van bierverkoper te leren. Dat gaat hem meer dan goed af en en passant leert hij daar zijn grote liefde Lucille Cummins kennen (jong: gespeeld door Anna Drijver; oud: gespeeld door Liz Snoijink). Op de boot terug naar Nederland trouwt het koppel. Lucille zal Freddy gedurende zijn hele leven, ondanks de diverse affaires en zijn explosieve karakter, bijstaan.
Heineken is één van de meest besproken figuren uit de Nederlandse geschiedenis. Een vat vol tegenstrijdigheden. Puissant rijk, schurkend tegen (wereld)beroemdheden zoals Frank Sinatra, Koningin Juliana, Prins Bernhard en Koningin Beatrix (die hij na zijn ontvoering om tips vraagt op het gebied van beveiliging…) en zeer rancuneus. De miniserie volgt hem van 1946, zijn intrede in de bierwereld, tot zijn dood in 2002, natuurlijk ruim gelardeerd met beelden van de drie weken durende ontvoering van Freddy en zijn chauffeur Ab Doderer. Een ontvoering, die hij zelf ‘niet bepalend’ vindt voor zijn leven, als journaliste Barbara Smit hem daarnaar vraagt. “Ik heb vijfendertig jaar keihard gewerkt als ondernemer, ben al twintig jaar componist, zit in een denktank voor de herindeling van Europa en jij denkt dat die drie weken mijn leven hebben bepaald?” Toch, zo blijkt, is er een Freddy van voor en een Freddy van na de ontvoering. Van living the life, on top of the world (expansiedrift) tot angstdromen en claustrofobie. Heineken liet na zijn ontvoering meteen allerlei privédetectives naar zijn ontvoerders uitkijken, maar is – eenmaal geconfronteerd met zijn grootste tegenstander Willem Holleeder (in een juwelierszaak in de PC Hooftstraat) – door stomheid geslagen en weet niets uit te brengen. Hierover zegt hij: “Ik ben een lafaard.” Waarop zijn steun en toeverlaat Lucille zegt: “Zij hadden niets te verliezen. Ik zou me meer zorgen hebben gemaakt als je niet bang was geweest.”
In ‘Heineken, een leven in de brouwerij’ zien we ook de moeizame relatie die Freddy had met zijn enige kind en voorbestemde erfgenaam, dochter Charlene. Hij keurt haar vriend/man af en probeert haar zijn wil op te leggen. Hij is daarbij vaak zeer tactloos in zijn bewoordingen.
Heineken is explosief en achterbaks (zie de scène met de nasi in de loods!) en onberekenbaar maar kan ook zeer vaak humoristisch uit de hoek komen. Direct nadat hij door de politie is gevonden (“Waar bleven jullie zo lang? Ik zou wel wat anders lusten dan Chinees.”), trakteert hij de toegestroomde pers op oneliners als: “Alsof ik drie weken op vakantie ben geweest. Ik kan het iedereen aanbevelen. Helaas viel het uitzicht een beetje tegen.”
Overlever Heineken moet toch, in 2002, de pijp definitief aan Maarten geven. Kort na een memorabele speech op Nieuwjaarsdag, temidden van zijn familie: “Sommige mensen denken dat je alles alleen kunt. Dat is een misvatting. Om gelukkig te zijn heb je anderen nodig.” De complexe Heineken toont uiteindelijk zijn ware aard en verborgen zwakte.
Thom Hoffman doet qua maniertjes iets teveel zijn best om op Heineken te lijken, maar legt toch een redelijk geloofwaardige rol op de mat. Liz Snoijink is solide als zijn vrouw Lucille. De mise-en-scène is prachtig en ook op het script valt weinig aan te merken. Vaardig gemaakt Nederlands drama wat een gro(o)t(er) publiek verdient.
Ruud Stift
‘Freddy, leven in de brouwerij’ verschijnt dinsdag 5 maart 2013 op DVD en blu-ray.