Free Fire (2016)

Recensie Free Fire CinemagazineRegie: Ben Wheatley | 87 minuten | actie, komedie, misdaad, thriller | Acteurs: Brie Larson, Armie Hammer, Michael Smiley, Cillian Murphy, Sharlto Copley, Babou Ceesay, Noah Taylor, Jack Reynor, Enzo Cilenti, Sam Riley, Mark Monero, Patrick Bergin, Sara Dee, Tom Davis

De kogels vliegen je om de oren in de nieuwste van Britse cineast Ben Wheatley. Voor de eigenzinnige filmmaker is het alweer zijn zesde project en na zijn matig ontvangen maar hyper-ambitieuze laatste werk ‘High Rise’ (2015), hebben we opeens met een heel andersoortig film te maken. ‘Free Fire’ (2016) is een overzichtelijke en toegankelijke genrefilm met minimale ambitie maar een hoop plezier.

De film speelt zich af, met bijbehorende swingende soundtrack en wijde pijpen, tegen de jaren 70 achtergrond van Detroit. En achter deze ‘shoot-out’ film zit een verdacht simpele uitgangspositie: twee partijen proberen wapens aan elkaar te verkopen en dat gaat volkomen mis.

‘Free Fire’ speelt zich helemaal af in een enkele verlaten fabriek en een bonte stoet aan karakters passeert de revue terwijl de situatie escaleert. De vergelijking met Quentin Tarantino’s ‘Reservoir Dogs’ (1993) is nooit ver weg en net als in dat werk is ‘Free Fire’ een film met bescheiden ambitie. We verlaten de beperking van een enkele braakliggende fabriek nooit en er is ook niet sprake van overdreven veel achtergrondverhaal. De karakters reageren instinctief op een situatie waarin het ieder voor zich is. Het is daarmee puur de vraag: who is the last one standing?

Met ‘Free Fire’ doet Wheatley een gooi naar wat omschreven kan worden als een ‘crowd pleaser’ en het is daarmee zijn meest toegankelijke film. Waar eerder werk tamelijk ondoorgrondelijk of huiveringwekkend kon zijn, vraagt de regisseur niet overdreven veel van zijn publiek. Tegelijkertijd is het daarmee niet de meest ambitieuze film die Wheatley heeft gemaakt en ook zeker niet zijn beste. ‘Free Fire’ is daarentegen zo onweerstaanbaar vlot dat het wel een heleboel plezier oplevert.

De cast bestaat uit een heleboel bekende gezichten uit zowel de Britse als Amerikaanse filmindustrie; indie-sensatie Brie Larson, posterboy Armie Hammer en veteraan Michael Smiley leveren allemaal een prima prestaties af. Een hoogtepunt is weggelegd voor de Zuid-Afrikaanse Sharlto Copley, die we kennen uit ‘District 9’ (2009), die schittert in zijn rol als hyperactieve en listige wapenhandelaar. Al met al is er echter te weinig om van te genieten in ‘Free Fire’. Hoewel de film vlot wegkijkt, mist het de handtekening van de Britse cineast die zoveel meer in zijn mars heeft. Het is daarmee nauwelijks meer dan een sub-Tarantinoesque actiefilm en eigenlijk een film die misstaat in het oeuvre van Wheatley.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 27 april 2017
DVD-release: 28 september 2017