Freelance (2023)
Regie: Pierre Morel | 110 minuten | actie, komedie | Acteurs: John Cena, Alison Brie, Juan Pablo Raba, Christian Slater, Alice Eve, Marton Csokas, Sebastian Eslava, Molly McCann, Charley Jones
Dat de regisseur van ‘Taken’, Pierre Morel, al wel eens een bal durft mis te slaan, is ondertussen algemeen bekend. Na zijn one hit wonder uit 2008, heeft de Franse regisseur de ene matige film na de andere uitgebracht; ‘Freelance’ behoort jammer genoeg thuis in dat rijtje. Deze actiekomedie – waarbij beide delen van het woord met een korreltje zout genomen moeten worden – klinkt op het eerste gezicht als een entertainende film, maar verzandt al snel in complete onzin.
De voormalige special forces soldaat, Mason Pettits (John Cena), worstelt met de alledaagsheid van een doorsnee leven. Hij vindt zijn draai niet als advocaat en heeft het lastig met zijn gezin; het kost dan ook niet veel moeite hem te overtuigen om een avontuurtje te starten als een bodyguard van een in diskrediet gevallen journaliste, genaamd Claire Wellington (Alison Brie). Deze heeft de scoop van haar leven, waardoor ze een comeback zal maken. Ze mag namelijk de extravagante dictator van het fictionele – maar duidelijk gebaseerd op een Zuid-Amerikaanse narcostaat – Paldonia, Generaal Venegas (Juan Pablo Raba) interviewen. Met zijn stralend witte pak, en nog blekere tanden, ontvangt Venegas hen met open armen. Al snel blijkt dat deze Latijns-Amerikaanse egotripper niet dé slechterik is, maar globale corporaties die watertanden om Paldonia’s natuurlijke grondstoffen.
Op een leuke oneliner na, valt er in feite weinig te beleven in deze film. Net zoals Cena en Brie verdwaald door de dichte jungles van Zuid-Amerika lopen, meandert deze film voort zonder enig idee waar het naartoe wil. ‘Freelance’ neemt ambigue politieke stellingen in omtrent dictaturen en private bedrijven; zo is big money de slechterik, vertolkt door een bende incompetente Zuid-Afrikaanse milities, maar tegelijkertijd zijn het wel de Amerikaanse private military companies die de dag komen redden. Een vorm van vuur met vuur bestrijden of een lui script? Het duo Cena en Brie vecht weliswaar tegen allerlei onbekwame goons, het enige conflict waarin ze verwikkeld zitten, is zichzelf, en hun zoektocht om niet uit bordkarton te bestaan. Maar hetgene dat pas echt zoek is, is de chemie tussen de twee protagonisten. Dit heeft veeleer met het ondermaatse script te maken dan met henzelf, waardoor ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. Op zich zijn ze individueel niet slecht: Cena doet wat ie moet doen, waardoor er her en der een glimlachje verschijnt, en Brie weet een typetje neer te zetten als ambitieuze carrièrevrouw – het broekpak geeft het helemaal weg. Hun interacties daarentegen voelen veel te geforceerd aan; alle hoop op het bestaan van logica vloog de deur uit, na Bries avances naar Cena toe, ook al had zij tot dan een hekel aan hem.
Ergens bedolven onder alle clichés zit er een premisse die om meer roept; al is dat sprankeltje hoop zeer klein, het is er wel. Met momenten voelt ‘Freelance’ aan als de succesvolle avonturenfilm ‘The Lost City’ of tracht het de atmosfeer van ‘Predator’ te recreëren, met zelfs een vleugje ‘Apocalypse Now’, maar veel verder dan een extreem slap afkooksel van die benoemde titels geraakt het niet. Met andere woorden, deze film is de zoveelste flop van Morel na ‘Taken’, zodat het ondertussen verrassend wordt dat de man nog financiering krijgt. Samengevat: deze film voelt aan als de start van Liam Neesons befaamde ‘Taken’ citaat: ‘I do not know who you are’, en daar blijft het bij. Wie of wat is deze film?
Nick Majchrowicz
Waardering: 1.5
Bioscooprelease: 30 november 2023
DVD- en blu-ray-release: 20 maart 2024
VOD-release: 30 maart 2024 (Prime Video)