Freeze Frame (2004)

Regie: John Simpson | 100 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Ian McNeice, Lee Evans, Rachael Stirling, Colin Salmon, Sean McGinley, Rachel O’Riordan, Andrew Wilson, Andrea Grimason, Martin McSharry, Gabriella Henrietta, Emily Anthony

Komiek Lee Evans is geen bekende op het gebied van thriller en actie. De vraag is waarom niet. Zijn acteerspel is prima in orde. Ondanks zijn goede prestaties stelt ‘Freeze Frame’ niet veel voor.

Sean Vein (een kale Lee Evans) is vrijgesproken van moord maar wordt gekweld door hoe anderen over hem denken. Hij kan niet leven met het idee dat anderen denken dat hij een moordenaar is. Om zichzelf te beschermen tegen deze oordelen en tegen de politieagent en schrijver die al jaren met een beschuldigende vinger naar hem wijzen, besluit hij zichzelf te filmen. vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. Op een dag komt de politie, die het om een onduidelijke reden al jaren op Sean gemunt heeft, bij Sean langs om hem te ondervragen. Opnieuw is Sean hoofdverdachte in een moordzaak. Om zijn onschuld te bewijzen gaat hij in zijn archief van duizenden videobanden opzoek naar zijn alibi, maar natuurlijk zijn net deze videobanden gestolen.

De film begint vrij moeizaam. Het camerawerk is rommelig en de introductie van Sean Veil duurt veel te lang. Het is een uitdaging om niet af te haken. Tijdens het eerste half uur zien we hoe Sean zichzelf filmt tijdens zijn dagelijkse bezigheden. Vervolgens worden allerlei personages voorgesteld en langzaam wordt duidelijk wat er in het verleden is gebeurd.

De schichtige beelden, de blauwe grijze gloed en het nare uiterlijk van Sean geven goed weer hoe hij zich voelt. Eenzaam en verraden. Toch haalt regisseur Simpson met deze effecten niet het onderste uit de pan. Echt eng is ‘Freeze Frame’ namelijk niet, al wil de hij ons dat graag doen geloven.

De ingrediënten zijn er: een complot, een paranoïde man die tot het uiterste wordt gedreven, een grimmige sfeer, een duistere soundtrack en een andere manier van filmen. Toch lukt het John Simpson niet een vernieuwende spannende thriller neer te zetten.

Redactie Cinemagazine