Friday the 13th (2009)

Regie: Marcus Nispel | 97 minuten | horror | Acteurs: Jared Padalecki, Danielle Panabaker, Amanda Righetti, Travis Van Winkle, Derek Mears, Aaron Yoo, Arlen Escarpeta, Julianna Guill, Willa Ford, Ryan Hansen, Jonathan Sadowski, Ben Feldman, Nick Mennell, America Olivo, Nana Visitor, Chris Coppola, Kyle Davis, Caleb Guss, Travis Davis

Één van de beroemdste horroriconen uit de Amerikaanse filmgeschiedenis is terug voor een nieuwe slachtpartij: Jason Voorhees, de beruchte moordenaar met zijn hockeymasker en vlijmscherpe machete uit de ‘Friday the 13th’ reeks. De nieuwe versie is geen exacte remake van het origineel uit 1980. Het verhaal bevat verschillende elementen uit voorgaande delen. Hierdoor zullen de fans van de serie nog wel iets kunnen herkennen. Zo hebben de makers besloten om Jasons misvormde gezicht met een jute zak te verbergen zoals in ‘Friday the 13th Part 2′ om gedurende het verhaal te laten zien hoe hij aan zijn hockeymasker is gekomen. Het einde van de film doet ook sterk denken aan het eerste deel van ‘Friday the 13th’ uit 1980. De film bevat vooral veel naakt, seks, bloed en veel slachtoffers.

Voor wie niet bekend is met het origineel hoeft niet te vrezen iets te missen. In de intro wordt het verhaal rondom Jason (Derek Mears) en zijn moeder Pamela Voorhees kort behandeld. Vervolgens maken we in de eerste 25 minuten kennis met een groep jongeren die naarmate de film vordert hun dood zullen vinden. Na de eerste akte volgen we een nieuwe groep jongeren die naar Crystal Lake gaan. Seks, drugs en feesten is het enige waar zij aan denken. Clay Moore (Jared Padalecki) echter niet, hij is op zoek naar zijn vermiste zusje, één van de meiden uit de eerste akte van de film.

Het verhaal zelf heeft verder niet veel om het lijf. Het is een typische tiener slasherfilm waarbij het voornamelijk draait om spanning en de vele slachtoffers. Er zitten een aantal goed getimede schrikmomenten in de film die vooral worden gecreëerd door onverwachte harde geluiden als bliksem of een hond die plotseling te voorschijn springt en blaft. Qua spanning stelt de film wat teleur, maar dat wordt opgelost met het hoge aantal gruwelijke moorden. Deze worden nogal expliciet in beeld gebracht waardoor ze akelig overkomen. Niet iedereen wordt aan het mes geregen van Jason, hij gebruikt ook andere instrumenten als een bijl en een pijl en boog om zijn slachtoffers te doden. Jason beweegt snel en is inventief in het moorden. Erg geloofwaardig is het echter niet als hij opeens op het dak van een huis staat terwijl hij een tel daarvoor beneden iemand met een bijl heeft vermoord. Jason is snel en verschijnt overal.

De regie is in handen van Marcus Nispel die eerder samen met producent Michael Bay de horrorfilm ‘The Texas Chainsaw Massacre’ opnieuw verfilmde. ‘Friday the 13th’ ademt diezelfde griezelige sfeer uit als de ‘The Texas Chainsaw Massacre’. Nispel schuwt naakt- en seksscènes niet om de jongeren vervolgens te laten afslachten door Jason.

Wie ‘Friday the 13th’ gaat kijken weet wat hem of haar te wachten staat. Bekijk deze film niet met hoge verwachtingen op gebied van acteren – de acteurs zijn niet slecht, maar ook niet gedenkwaardig – of een goed verhaal. ‘Friday the 13th’ is een simpele maar gewelddadige slasher die het origineel niet evenaart maar wel zorgt voor anderhalf uur pretentieloos vermaak.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 12 februari 2009