Friday the 13th Part 3 (1982)

Regie: Steve Miner | 91 minuten | horror | Acteurs: Dana Kimmell, Paul Kratka, Nick Savage, Rachel Howard, David Katims, Larry Zerner, Tracie Savage, Jeffrey Rogers, Richard Brooker, Anne Gaybis, Catherine Parks, Kevin O’Brien, Gloria Charles, Cheri Maugans, Steve Susskind, David Wiley, Perla Walter, Amy Steel, John Furey, Betsy Palmer

En we zijn alweer aanbeland bij deel drie. Ook het tweede deel in de ‘Friday the 13th’ reeks was, zeker financieel gezien, een succes, dus kon een derde deel niet lang uitblijven. Deel 3 had als noviteit dat het de eerste, en tot zover de enige, film in de reeks zou zijn die bioscoopgangers in 3-D konden bekijken. Onder fans is hij vooral bekend omdat Jason hierin voor het eerst zijn iconische ijshockeymasker draagt. Het stramien van een gemiddelde “Friday” film mag inmiddels duidelijk zijn. Weer is er een groep kampeerders die het waagt om in de buurt van Camp Crystal Lake te gaan kamperen. En ook zij vallen ten prooi aan de bloeddorstige maniak. Ditmaal krijgen ze gezelschap van een drietal leden van een motorbende die erbij lijken te zijn gesleept als “kanonnenvoer”. Uiteraard worden zij op uiterst vakkundige naar het hiernamaals geholpen.

Harry Manfredini deed weer de muziek en dit blijft een van de sterke punten van de hele serie. De cast bestaat uit een groepje welwillende jonge acteurs die hun best doen maar geen uitzonderlijke prestatie leveren. De eerdere ontmoeting van Chris met Jason lijkt door de schrijvers bedacht te zijn om enige originaliteit in het verhaal te brengen. Het doet echter vooral gemaakt en ongeloofwaardig aan. Verder verloopt de film net zoals de vorige twee films; er zijn zelfs verdachte overeenkomsten tussen bepaalde scènes. Zo speelt in deze film net zoals in de eerste een hangmat een rol bij een van de moorden. Ook een tochtje in een kano op het meer loopt net zoals in de eerste film noodlottig af. Enkele special effects zijn overigens ook bijzonder ongeloofwaardig (let vooral op het oog dat uit de oogkas springt), maar wel vermakelijk. ‘Friday the 13th Part 3’ is niet meer en niet minder dan een standaard toevoeging aan de serie. Een gedegen herhalingsoefening die echter nog steeds eng is. Zeker voor de fans een verplicht nummertje.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 15 september 1983