Friends with Benefits (2011)

Regie: Will Gluck | 109 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Mila Kunis, Justin Timberlake, Emma Stone, Rashida Jones, Richard Jenkins, Woody Harrelson, Patricia Clarkson, Jenna Elfman, Andy Samberg, Bryan Greenberg, Nolan Gould, David Walton, Courtney Henggeler, Tiya Sircar, Evelina Pereira, Angelique Cabral

Wie had dat gedacht, dat die naïeve, schattige Woody Boyd uit tv-serie “Cheers” uit zou groeien tot de meest succesvolle acteur uit die sitcom? Nog afgezien van de Oscarnominaties die Woody Harrelson in ontvangst mocht nemen heeft de acteur sowieso een enorme staat van dienst opgebouwd in Hollywood. Rollen als Mickey Knox in ‘Natural Born Killers (1984), Larry Flynt in ‘The People vs. Larry Flint’ (1996), Carson Wells in ‘No Country for Old Men’ en Tony Stone in ‘The Messenger’ (2009) staan bij veel filmliefhebbers op het netvlies gegrifd. In rampenfilm ‘2012‘ van Roland Emmerich was Harrelson een van de weinige positieve elementen aan die film. In ‘Friends with Benefits’ laat de ooit tot 50 mooiste mensen behorende acteur (People Magazine, 1990) zich weer eens van een hele andere kant zien. Hij speelt op hilarische wijze en met bijzonder veel plezier een homoseksuele sportredacteur bij GQ Magazine.

Het stralende middelpunt in ‘Friends with Benefits’ wordt echter gevormd door Mila Kunis en Justin Timberlake. Zij maken als Jamie en Dylan ‘Friends with Benefits’ tot een sexy, maar tegelijkertijd lieve en warme film. Vanaf de eerste zinnen die het jonge stel op het vliegveld van New York met elkaar wisselen, wil je al dat ze met elkaar eindigen. Voordat het zover is moet er natuurlijk traditiegetrouw nogal wat gebeuren. ‘Friends with Benefits’ neemt het genre waarbinnen het opereert subtiel op de hak, ongeveer zoals ‘Scream’ dat ooit deed met het tienerhorrorgenre. Regelmatig wordt er door het duo verwezen naar hoe het in Hollywood allemaal veel makkelijker gaat, dat er daadwerkelijk nog mannen zijn die vechten voor hun geliefde en dat de muziek de emoties altijd versterkt. Dit gegeven maakt dat ‘Friends with Benefits’ met kop en schouders uitsteekt boven soortgelijke romantische komedies.

Uiteraard ontkomt ook ‘Friends with Benefits’ niet aan het volgen van het vaste stramien dat voor films in het genre is vastgesteld. Maar er is voldoende te genieten dankzij de grappige, intelligente dialogen en de natuurlijk overkomende situaties. Het feit dat ‘Friends with Benefits’ bij vlagen zo werkelijkheidsgetrouw is, komt vooral door het ontroerende optreden van Richard Jenkins en Jenna Elfman, die respectievelijk Dylans aan Alzheimer lijdende vader en zus spelen en Patricia Clarkson in de rol van Jamies onbetrouwbare, in haar eigen wereldje levende moeder. Deze personages geven de twee hoofdrolspelers de kans hun personages uit te diepen en gelukkig wordt die mogelijkheid ten volste benut. De film hoeft het niet te hebben van over-de-top humor, hoewel een toch wel hilarisch fragment bij de Hollywood sign niet anders genoemd kan worden dan dat. En omdat Jamie uit New York komt en Dylan uit Los Angeles, en een bezoekje tot de oostkust van de VS ook tot de gebeurtenissen in de film hoort, is Will Glucks romkom ook nog eens voorzien van prachtige plaatjes van beide wereldsteden. ‘Friends with Benefits’ is een perfecte film voor een avondje uit met wie dan ook. Een film om halsoverkop je hart aan te verliezen!

Bioscooprelease: 22 september 2011
DVD- en blu-ray-release: 1 februari 2012