Friends with Kids (2011)

Regie: Jennifer Westfeldt | 124 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Jennifer Westfeldt, Adam Scott, Maya Rudolph, Kristen Wiig, Jon Hamm, Chris O’Dowd, Megan Fox, Edward Burns, Lee Bryant, Kelly Bishop, Cotter Smith

Jason (Adam Scott) en Julie (Jennifer Westfeldt) zijn al sinds de universiteit hele goede vrienden. Beide hebben een goede baan en wonen in New York waar ze regelmatig afspreken met hun vrienden. Wanneer hun andere vrienden zijn gesetteld en kinderen krijgen, begint het bij Jason en Julie ook te kriebelen. Ze zien echter dat de komst van kinderen het in de relaties van hun vrienden er niet gemakkelijker op maken. De twee besluiten dan ook om samen een kind te verwekken en op te voeden, maar hun relatie platonisch te houden. Op die manier zijn ze vrij om verliefd te worden op een ander. Maar of dit de ideale oplossing is?

Jennifer Westfeldt, die ‘Friends with Kids’ schreef, regisseerde en zichzelf de hoofdrol gaf, debuteerde in 2001 met het succesvolle ‘Kissing Jessica Stein’. Die film draaide om twee vrouwen die een relatie aangingen. In ‘Friends with Kids’ gaat het om twee mensen die juist niet een relatie met elkaar willen maar wel samen een kind op de wereld zetten. Hoe dit in zijn werking gaat en welk effect het heeft op de levens van Julie en Jason is de rode draad van de film. ‘Friends with Kids’ zal met name voor dertigers zeer herkenbaar zijn, zowel in de vrijgezelle escapades van Jason en Julie als in de dilemma’s die jonge ouders treffen. Het was dan ook het echte leven van Westfeldt dat het scenario inspireerde. Westfeldt zag in haar eigen vriendenkring dat de komst van baby’s alles veranderde en dat degene zonder kinderen zich buitengesloten voelde.

‘Friends with Kids’ presenteert zich vooral als komedie, maar het zijn de dramatische scènes  die indruk maken en echt blijven hangen. Jon Hamm (in het echte leven de man van Westfeldt) laat in een heftige scène tijdens een skivakantie weer eens zien dat hij een fantastische acteur is en ook  Adam Scott staat daarin zijn mannetje. Scott is sowieso de beste aanwinst van de film, want als kijker leef je meer met zijn Jason mee dan met medespeelster Westfeldt. Jason is een sympathieke man die geniet van zijn vrijgezelle leven maar stiekem ook naar een gezin verlangt. De momenten dat Scott overloopt van frustratie en verdriet zijn prachtig en het spel van Scott spat van het scherm af. Laten we hopen dat deze acteur in de nabije toekomst vaker de hoofdrol op zich neemt.

De rol van Julie is heel wat minder interessant dan die van Jason en dat komt voornamelijk door het spel van Westfeldt. Julie is lief maar vaak een beetje zeurderig, ze mist pit en dat is heel spijtig wanneer je een hoofdrol speelt. Daarnaast wordt Westfeldt nog net niet omver geblazen door de andere acteurs die veel beter spelen. Maya Rudolph, Chris O’Dowd, Jon Hamm en Kristen Wiig die allemaal te zien waren in ‘Bridesmaids’ zijn qua drama en komedie een stuk sterker dan Westfeldt. De opvallendste acteur in dat rijtje is Kristen Wiig die vooral om haar komische talent bekend staat. In ‘Friends with Kids’ laat Wiig zien dat ook de serieuze en dramatische scènes haar heel goed liggen. Ze speelt de verbitterde Missy op een prachtige wijze en het is jammer dat Westfeldt haar niet meer screen time heeft gegeven.

‘Friends with Kids’ speelt zich af in New York, een locatie die eigenlijk nooit verveelt. Maar het is alles behalve origineel inclusief de hoogopgeleide personages die in jaloersmakende appartementen wonen. De omgeving voegt daarom niks toe aan de personages en daardoor krijg je af en toe het gevoel dat de film een adaptatie is van een toneelstuk. Ook de vele dialogen dragen daar aan bij. Een andere locatie of een iets minder standaard groep als de ‘rijke New Yorker’ hadden de film origineler en spannender gemaakt.

‘Friends with Kids’ blijft ondanks een redelijk voorspelbaar plot en locatie toch boeien dankzij de indrukwekkende cast. Had Jennifer Westfeldt zichzelf niet de hoofdrol gegeven, maar wellicht Maya Rudolph of Kristen Wiig, dan had de film er misschien nog een ster bij gehad.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 5 juli 2012
DVD-release: 15 november 2012