Fright Night (2011)

Regie: Craig Gillespie | 120 minuten | horror, komedie | Acteurs: Colin Farrell, David Tennant, Anton Yelchin, Christopher Mintz-Plasse, Toni Collette, Dave Franco, Imogen Poots, Grace Phipps, Reid Ewing, Emily Montague, Sandra Vergara, Chelsea Tavares, Will Denton, Tina Borek, Charlie B. Brown

De uit 1985 stammende griezelprent ‘Fright Night’ behoort niet tot de bekendste producties uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Integendeel, het is een typische, vaak onderschatte genrefilm die vooral een cultstatus geniet onder een relatief beperkte, doch hondstrouwe en kundige fanschare. Vooral de geijkte spanningsopbouw, de atmosfeer die de film ademt, het respect voor de diverse elementen van de traditionele vampiermythologie, de forse scheut humor en de door de acteurs uitgedragen spelvreugde maken van de originele ‘Fright Night’ zo’n genietbare film.

Scepsis alom dus toen Hollywood besloot om ook deze horrorklassieker in een eigentijds jasje te steken. Maar het moet gezegd worden, de makers van ‘Fright Night’ trappen gelukkig niet in dezelfde valkuilen als veel van hun voorgangers. Dat komt vooral omdat ze het oorspronkelijke bronmateriaal met respect behandelen. Natuurlijk, de setting (een midden in de woestijn gelegen voorstadje van Las Vegas) en de karakters zijn wat gepimpt en getransformeerd naar de realiteit van de 21ste eeuw. De woonwijk waar het verhaal zich afspeelt is bijvoorbeeld goed gekozen en een plausibele woonplaats voor een moderne vampier. Een plek waar veel mensen wonen die nachtdiensten draaien en overdag in hun nest liggen. Kortom, genoeg beschikbare slachtoffers voor de nachtelijke jacht en weinig mensen die je overdag lastig zullen vallen met bezoekjes of lastige vragen. Wat wil je nog meer als daglichtschuwe vampier? Ook het verhaal is op bepaalde punten omgegooid, hoewel veel scènes uit het origineel in een aangepaste vorm ook terug komen in ‘Fright Night 2011’. Regisseur Craig Gillespie slaagt er bovendien ook met verve in om de combinatie van spanning en humor – zo kenmerkend voor het origineel van Tom Holland – op te wekken en de kijker zo nu en dan op het puntje van zijn stoel te krijgen.

De ster van de film is zonder meer Colin Farrell. De flamboyante Ier zet met ogenschijnlijk gemak een memorabele filmvampier neer die eigenlijk op geen enkele reeds bekende bloedzuiger lijkt. Farrell wordt bijna letterlijk Jerry, een op het eerste oog charmante en niet van humor gespeende, maar tegelijkertijd ijskoude, onverschillige, enorm zelfverzekerde en brute moordmachine. In tegenstelling tot de gesofisticeerde en kunstminnende aristocraat die Chris Sarandon (die hier nog opduikt in een fraaie cameo) in het origineel neerzette, is de moderne Jerry vooral een appelminnende, televisiekijkende blauweboordenwerker die een grotendeels van meubilair gevrijwaard huis bewoont. Ook voor de Brit David Tennant is een opmerkelijke rol weggelegd als griezelgoochelaar Peter Vincent. Hij schmiert er hevig op los, regelmatig de grenzen richting het bespottelijke opzoekend, maar geeft zijn rol net genoeg cachet en charme mee om niet uit de bocht te vliegen. Alleen zijn transformatie van aartscynicus naar bevlogen vampierbestrijder wordt ongeloofwaardig snel afgeraffeld. Hetzelfde geldt ook een beetje voor Jerry, die zijn wat behoedzame benadering op een gegeven moment nogal abrupt inruilt voor een totaal compromisloze aanpak. Ook de gruwelscènes zijn niet altijd even vindingrijk, terwijl ook het script in de slotfase wat aan spanning inboet.

Ondanks een paar kleine minpuntjes is de nieuwe ‘Fright Night’ toch een meer dan aardige genrefilm geworden. De prent wijkt genoeg af van de sublieme voorganger om op eigen benen te kunnen staan, maar behoudt de geslaagde balans tussen spanning en humor. Eindelijk eens een remake die overeind blijft als herkenbare ode aan de originele vampierfilms uit vervlogen tijden.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 29 september 2011
DVD- en blu-ray-release: 21 maart 2012