From Prada to Nada (2011)

Regie: Angel Gracia | 102 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Camilla Belle, Alexa Vega, Tina French, Luis Rosales, Pablo Martínez de Velasco, Alexis Ayala, Norma Reyna, Adriana Barraza, Catalina López, José María Negri, Mario Zaragoza, Pablo Cruz, April Bowlby, Nicholas D’Agosto, Begoña Narváez, Ernesto Arizpe, Diego Mejía, Bernardo Leal, Wilmer Valderrama

In ‘From Prada to Nada’ raken de zusje Mary en Nora niet alleen hun vader kwijt, maar blijkt meteen na zijn dood dat ook al hun geld op is. Het gevolg is dat zij bij hun minder gefortuneerde tante moeten gaan wonen in een achterbuurt van Oost Los Angeles. Camilla Belle (‘10,000 BC’) en Alexa Vega (‘Spy Kids’) zijn de hoofdrolspeelsters in deze weinig om het lijf hebbende komedie, daarnaast is er ook een rolletje weggelegd voor de van ‘That 70’s Show’ bekende Wilder Valderrama.

‘From Prada to Nada’ is gebaseerd op de Jane Austen klassieker ‘Sense and Sensibilty’, maar zal kenners van dit boek alleen vaag bekend voorkomen. De kernmomenten uit het boek zitten allemaal wel in de film verwerkt, maar worden nauwelijks uitgewerkt waardoor dit verhaal alleen te herkennen is wanneer je weet dat de film hierop gebaseerd is. Deze zoveelste draai die aan dit klassieke verhaal is gegeven haalt bij lange na niet het niveau van Jane Austens roman.

Het verhaal is dus vrij dun en het is allemaal niet erg origineel. Desalniettemin is ‘From Prada to Nada’ toch fijn om naar te kijken. Dit komt vooral omdat de film het hart op de goede plek heeft. De Mexicaanse cultuur wordt op een sympathieke manier neergezet en er is – ondanks dat dit in soort films vaak wel het geval is – geen sprake van stereotypering. De acteurs zijn allemaal niet ontzettend bekend of van het hoogste niveau, maar weten hun rol voor zover het verhaal het toelaat geloofwaardig neer te zetten. De makers hebben alleen net iets te veel verwikkelingen willen verwerken in anderhalf uur, waardoor er soms een beetje van de hak op te tak wordt gesprongen. Vooral op het einde wordt het verhaal ineens wel erg snel afgerond.

Houdt bij het kijken van deze film in gedachten dat je naar een romantische komedie zit te kijken en daarom niet te veel originaliteit moet verwachten of een realistisch verhaal: dan is ‘From Prada to Nada’ een prima film om te kijken op een regenachtige zondagmiddag. Na het kijken ben je hem meteen weer vergeten, maar dat is soms helemaal niet erg.

Sylvia Bakker

DVD- en blu-ray-release: 10 mei 2012