Frozen River (2008)

Regie: Courtney Hunt | 97 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Melissa Leo, Misty Upham, Michael O’Keefe, Mark Boone Junior, Charlie McDermott, James Reilly, Dylan Carusona, Jay Klaitz, Michael Sky, John Canoe, Nancy Wu, Pun Bandhu, Rajesh Bose, Joey Chanlin, Thahnhahténhtha Gilbert, Adam Lukens, Betty Ouyang, Craig Shilowich, Gargi Shinde

Er worden véél films gemaakt! En er zijn heel veel acteurs op de wereld, waarvan misschien één procent echt beroemd is. Dit is iets waar je je van bewust wordt als je de lijst met films en afleveringen van bekende en minder bekende series ziet, waarin Melissa Leo (Ray) een rol of rolletje heeft gespeeld. Bijna geen grote titels, weinig hoofdrollen. En, is ze een slechte actrice? Integendeel, in ‘Frozen River’ doet ze het prima.

De film opent met een shot van de bevroren rivier en daarna direct een shot zo dicht op de huid van Ray, dat je meteen weet dat ze niet meer de jongste is en een zwaar leven heeft. Voor haar neus wordt het nieuwe droomhuis, dat net gebracht zou worden, weer afgevoerd, omdat ze geen geld heeft voor de afbetaling. Dit soort momenten waarop beslissingen worden genomen en de noodzaak van handelingen wordt onderbouwd, zijn helder en duidelijk. Zoals het een gemiddelde Amerikaanse film betaamd en dat is niet negatief bedoeld, maar het is nu eenmaal zo dat ze daar van heldere opbouw houden (de meeste mensen hier ook trouwens). Het maakt de film wel wat voorspelbaar.

Ondanks die voorspelbaarheid, maakte de film grote indruk op het Sundance filmfestival, waar debuterend scenarist en regisseur Courtney Hunt de Grote Juryprijs voor Drama mocht ontvangen uit handen van niemand minder dan Quentin Tarantino, die de film bejubelde. Niet dat het echt in zijn straatje lijkt te passen, integendeel. De film zou iets weg kunnen hebben van ‘Fargo’ (1996), door die Amerikaanse auto’s, die mist, nachtelijke praktijken en sneeuw, maar dat heeft het uiteindelijk niet. Want ondanks dat het ook een beetje een thriller is, is het vooral een realistisch verhaal over echte mensen, zonder al te heftige uitstapjes, hoewel het smokkelen van mensen niet niks is natuurlijk.

Deze situaties zijn echter niet helemaal verzonnen. Er zijn echt vrouwen die dit doen, voor geld, om te overleven. En dat is wat Hunt wilde tonen, echte mensen, in echte leefomgevingen, zoals in dat gekke fenomeen van de indianenreservaten, waarin de gewone politie geen jurisdictie heeft. En dat is wel gelukt, althans, zo voelt het en dat is vooral te danken aan het naturelle spel van Leo en de klik met haar tegenspeelster Misty Upham (Lila, de Mohawkse vrouw uit het reservaat).

Een realistisch verhaal heeft dus goede, realistisch spelende acteurs nodig en dat heeft ‘Frozen River’. Het moet geklikt hebben tussen de drie vrouwen Hunt, Leo en Upham, want ze dragen het verhaaltje, dat zonder hun overtuigende bijdragen een standaard film was geworden met een voorspelbaar verloop, maar nu, dankzij de overgave aan hun rollen, een behoorlijk meeslepende film met een interessant maatschappelijk idee heeft opgeleverd.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 5 februari 2009