Fruitvale Station (2013)

Regie: Ryan Coogler | 85 minuten| biografie, drama | Acteurs: Michael B. Jordan, Melonie Diaz, Octavia Spencer, Kevin Durand, Chad Michael Murray, Ahna O’Reilly, Ariana Neal, Keenan Coogler, Trestin George, Joey Oglesby, Michael James, Marjorie Shears, Destiny Ekwueme, Bianca Rodriguez III, Julian Keyes

Om de zoveel tijd komt een film, vaak onbedoeld, precies op het juiste moment uit. In dit geval betreft het ‘Fruitvale Station’, een film die draait om een tragische schietpartij waarbij de donkere Oscar Grant het leven laat. Rond de release van deze film in de VS was er grote maatschappelijke ophef om een rechterlijke uitspraak. Namelijk die tussen over de zaak Trayvon Martin/George Zimmerman, een ander incident waarbij een donkere jongen onnodig werd doodgeschoten.

Regisseur Ryan Coogler, tevens scenarioschrijver, had dit niet kunnen verwachten toen Forest Whitaker hem hielp met het ontwikkelen van zijn speelfilmdebuut. Hoe dan ook, ‘Fruitvale Station’ gold als koren op de molen voor de discussie rond de rassenkwestie in de VS. Dit en het feit dat de film de Grand Jury Prize op het Sundance Film Festival heeft gewonnen zal de bezoekerscijfers geen kwaad hebben gedaan.

Het is 31 december 2008 en dit zal gelden als de laatste levensdag van de 22-jarige Oscar Grant (Michael B. Jordan). Na een tijd te hebben doorgebracht in de gevangenis woont hij nu samen met zijn vriendin Sophina (Melonie Diaz) en hun dochter van vier, Tatiana (Ariana Neal) in Oakland, Californië.

Oscar probeert al een voorsprong te nemen op zijn goede voornemens door verbeteringen in zijn leven aan te brengen. Hij tracht het dealen van drugs achter zich te laten en zijn baan bij een lokale kruidenier terug te krijgen. Maar zonder dat hij het doorheeft zorgen een aantal van zijn goedbedoelde acties voor een kettingreactie die zullen leiden tot zijn noodlot.

Gelijk aan het begin van ‘Fruitvale Station’ wordt goed duidelijk gemaakt dat we hier te maken hebben met een waargebeurd verhaal. Schokkerige camerabeelden van een telefoon laten beelden zien van een arrestatie met dodelijke afloop. Mede hierdoor doet ‘Fruitvale Station’ vaak aan als een documentaire, en dat pakt positief uit.

De keuze van cameravoering en het gebruik van weinig tot geen muziek versterken dit gevoel. De alom natuurlijke acteerprestaties van de cast passen hier goed bij, hoofdrolspeler Michael B. Jordan heeft de potentie die hij liet zien in de hitserie “The Wire” meer dan waargemaakt. Ook weet hij van zijn personage meer te maken dan de zoveelste “gangsta”. Door zijn korte lontje is het begrijpelijk dat hij tijd in de gevangenis heeft doorgebracht, maar zijn zachtere kant wordt vaker in de film benadrukt. Dit werkt goed om je te laten meeleven met Oscar, maar dit tast op momenten wel de geloofwaardigheid aan van het waargebeurde element van de film.

Complimenten gaan uit naar regisseur Ryan Coogler. Zijn visie op dit waargebeurde verhaal zorgt voor een pakkende belevenis. Net zoals in films als ‘Titanic’ en ‘United 93’ staat het einde vanaf het begin al vast maar als het eenmaal zover is, zit je toch verbouwereerd naar het scherm te kijken en neemt naïeve hoop het over.

Voor een film met een budget van onder één miljoen dollar laat ‘Fruitvale Station’ maar weer eens blijken dat “bigger” niet altijd “better” is. Deze meeslepende laatste dag in het leven van Oscar Grant zal je niet snel vergeten.

Scott van der Winden

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 2 januari 2014