Fun Size (2012)

Regie: Josh Schwartz | 86 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Victoria Justice, Jackson Nicoll, Chelsea Handler, Jane Levy, Thomas Mann, Osric Chau, Thomas McDonell, Thomas Middleditch, Johnny Knoxville, Abby Elliott, Patrick de Ledebur, Stefan Gatt, Riki Lindhome

“Vermist in Cleveland: de achtjarige Albert. Blond, mollig postuur. Weigert te praten. Dol op – nee – verslaafd aan snoep. Verkleed als Spider-Man met een afgehakte arm. Laatst gezien door zijn zus in spookhuis.” Nu berichtgeving over vermiste kinderen zo’n vlucht genomen heeft, denk aan social media en Amber-Alert, is het niet echt geloofwaardig dat de politie in de tienerkomedie ‘Fun Size’ de vermissing van Albert, broertje van hoofdpersoon Wren, zo laconiek behandelt. Maar voor geloofwaardigheid hoef je ‘Fun Size’ ook niet te kijken. Waarvoor dan wel? Voor een lief en soms grappig verhaal rond een Halloweenavond, waar van alles fout gaat, maar ook een hoop goed.

Scholiere Wren (de voor deze rol veel te mooie Victoria Justice) wijzigt haar plannen om Halloween door te brengen als Ruth Bader Ginsberg (een rechter van het Federale Hooggerechtshof), als ze een uitnodiging krijgt van de meest populaire jongen in de stad, Aaron Riley (Thomas McDonell). Verkleed als Dorothy uit The Wizard of Oz wil ze nét vertrekken als haar moeder Joy (Chelsea Handler), verkleed als Britney Spears, terloops laat vallen dat Wren – weer – geacht wordt die avond op haar broertje Albert (Jackson Nicoll) te passen. Dan kan Joy er met haar minstens vijftien jaar jongere vriendje Keevin (“Die naam bestaat niet eens! Je heet Kevin of Steven!” aldus Wren) een fijne avond van maken. Hoewel Wren dat helemaal niet ziet zitten, stemt ze toe als haar moeder belooft eindelijk de aanvraag voor een plek op de NYU te tekenen, mits Wren die avond natuurlijk als babysitter fungeert.

Vergezeld door haar mopperende, als sexy katje verklede vriendin April (Jane Levy), die veel liever haar sociale status omhoogkrikt door Aarons feestje te bezoeken, gaat Wren op pad met Albert – kampioen poetsenbakker – om te trick ‘r treaten. Maar in het feestgedruis vol verklede mensen raakt ze haar broertje, die zich moedwillig verstopt, al snel kwijt. Met hulp van de nerds Roosevelt (Thomas Mann) – die gelukkig de beschikking over een auto heeft – en Peng (Osric Chau) gaat Wren op zoek naar haar broertje. Maar dat valt nog niet mee als je tegengewerkt wordt door je vriendin en ruziemakende feestgangers … Wanneer Wrens moeder dan ook nog eens met haar neus op de feiten gedrukt wordt en haar avondje uit snel afkapt, wordt het een race tegen de klok. En ondertussen beleeft Albert zijn eigen avonturen.

‘Fun Size’ heeft een prettige sfeer, fijne hoofdrolspelers met wie het makkelijk meeleven is en kleurrijke scènes. Het is genieten van de Halloweenoutfits en decoraties en ondanks de vaak kinderlijke grappen heeft de film wel het hart op de goede plaats. Johnny Knoxville heeft een memorabele bijrol als de gevaarlijke Jörgen (je moet er niet aan denken dat een kind echt door hem ontvoerd zou worden!) en ook Thomas Middleditch als Fuzzy weet de juiste snaar te raken. Verder zijn de moeders van Roosevelt een vermelding waard, al spelen ze maar in twee scènes. Zij maken als vredelievend, in Oudgrieks converserend, ietwat zweverig koppel in ieder geval meer indruk dan de gigantische kip van het Captain Chicken restaurant die de auto waarin de vier tieners zich bevinden berijdt… Geen komedie voor alle leeftijden dus, maar tieners zullen zich vast vermaken met ‘Fun Size’. Verwacht geen hoogvlieger, maar gewoon een fun filmpje voor tussendoor.

‘Fun Size’ verschijnt woensdag 27 februari 2013 op DVD.