Furnace (2006)

Regie: William Butler | 87 minuten | horror | Acteurs: Michael Paré, Jenny McShane, Tom Sizemore, Ja Rule, Danny Trejo, Paul Wall, Dominic L. Santana, Clay Steakley, Victoria Hester, Richard Cowl, Kelly Stables, Muffy Bolding, Cam Chaney, Spencer Gray, L. Michele Hester, Taylor Kinney, Frank Knapp Jr., Jennifer Kushnir, Don Langley, Anthony Lawson, Gower Mills, Wesley Murphy, Johnnie Oberg Jr., Lindsey Repp, Steve Sandfort, Andy Stahl, Todd Truley

‘Furnace’ is geïnspireerd door ware gebeurtenissen, zo laten de filmmakers ons in het begin van de film weten. Bizar, omdat het bovenal een bovennatuurlijk verhaal is. Er volgt een lange titelrol, geprojecteerd over beelden van krantenartikelen uit de negentiende eeuw, waarin verteld wordt over de locatie van Blackgate gevangenis, waar het grootste deel van de film zich afspeelt. Ook ziet de kijker veel vuur in die eerste scènes, elk krantenartikel gaat letterlijk in vlammen op. Kijkers die allergisch zijn voor de aanblik van vuur wordt afgeraden de film te kijken, want waar in andere films voor de grap het woord ‘fuck’ geteld wordt, zou je nog een harde dobber krijgen aan het tellen van de hoeveelheid scènes met vuur die in krap anderhalf uur gepropt is.

Detective Michael Turner (Michael Paré) is een clichématig personage, die – hoe kan het ook bijna anders – zijn vrouw en kind heeft verloren en dat, vier jaar later, nog nauwelijks verwerkt heeft. Gelukkig voor hem kent zijn baan geen kantooruren en bijt hij zich vast in de zaak van een bizarre zelfmoord van een gevangenisbewaarder. Het lijkt allemaal rechttoe rechtaan, maar het vreemde is dat het betreffende slachtoffer twee vingers is kwijtgeraakt vlak voor hij een kogel door zijn hoofd schoot. Wanneer Turner het werkterrein van de overleden man bezoekt, blijkt dat de gevangenis aan een renovatie bezig is, waaraan hij heeft meegeholpen. Deze vleugel van de gevangenis is al een halve eeuw gesloten, maar omdat er een aantal gevangenen wordt overgebracht, is de ruimte hard nodig. Het duurt niet lang of er vallen meer slachtoffers. Een tweetal gevangenen komen onder mysterieuze omstandigheden om het leven en Turner gaat op onderzoek uit, geholpen door dokter Ashley Carter (Jenny McShane) en tegengewerkt door de corrupte gevangenisbewaarder Frank ‘what’s in a name’ Miller (Tom Sizemore). Dan is er nog de geheimzinnige gevangene Simon, die continu loopt te zingen of tekeningen maakt van kindjes en vlammen… De kijker heeft dan niet veel meer nodig om te beseffen welke kant het verhaal op gaat.

De special effects zijn zo slecht nog niet en er zitten een aantal angstaanjagende scènes in de film. De geestverschijningen zijn oprecht griezelig; je gelooft meteen dat het figuren van as zijn. Wel doet de film in de betreffende scènes erg denken aan de j-horror films, met plotseling opduikende enge kindjes. Erg ongepast in de film is de opbloeiende romance tussen twee personages. Deze plotontwikkeling is niet alleen misplaatst, maar dient ook nog eens geen enkel doel. Aan het eind van de film blijft de kijker achter met een aantal vragen, die onbeantwoord blijven. Dat er wraak genomen moet worden, okay, maar waarom letterlijk Jan en alleman het moet ontgelden? Ook het mysterieuze begin van de film, waarin verteld wordt dat de gevangenis op heilige grond gebouwd is, doet helemaal niet ter zake. En zo zijn er nog wel een paar plotgaten en onlogischheden te vinden. Uiteindelijk komt het er op neer dat ‘Furnace’ de gemiddelde kijker nauwelijks in vuur en vlam zal zetten.