Futur Drei – Wir (2020)

Recensie Futur Drei CinemagazineRegie: Faraz Shariat | 92 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Benny Radjaipour, Banafshe Hourmazdi, Eidin Jalali, Mashid Shariat, Nasser Shariat, Maryam Zaree, Abak Safaei-Rad, Jürgen Vogel, Knut Berger, Paul Lux, Niels Bormann, Hadi Khanjanpour, Katarina Gaub, Sevil Mokhtare, Vanessa Loibl

Ware liefde vinden als gevolg van het stelen van goedkoop snoep uit een supermarkt is niet iets wat iedere dag gebeurd. Het overkomt de Duits-Iraanse Parvis (Benjamin Radjaipour), die als taakstraf honderdtwintig uur maatschappelijk werk moet doen in een asielzoekerscentrum. Daar ontmoet hij Amon (Eidin Jalali), een vluchteling. De seksuele spanning tussen de twee jongens is meteen merkbaar, al weet Amon niet goed wat hij ermee moet doen. Parvis zou het liefst direct zijn gevoelens voor Amon uiten, maar komt er al snel achter dat dit moeilijker is dan hij denkt.

Wanneer we over asielzoekerscentra denken, wordt de associatie met liefde niet meteen gelegd. Het is een tijdelijke opvang waar onzekerheid de boventoon voert. Toch kunnen hier ook nieuwe relaties ontstaan. Parvis, een wilde jongvolwassene die met zijn ouders vluchtte uit Iran naar Duitsland, is klaar voor de liefde en niet bang om andere mannen te versieren. Hoewel er helaas nog altijd door sommigen negatief wordt gedacht over homoseksualiteit, is Parvis niet bang voor zijn seksuele geaardheid. Wanneer hij de asielzoeker Amon ontmoet, slaat de vonk meteen over. Je voelt aan de blikken die de twee uitwisselen dat er meer speelt dan alleen maar vriendschap. Amon twijfelt nog over zijn gevoelens voor Parvis, gezien de druk die zijn Iraanse vrienden in het asielzoekerscentrum op hem leggen. Amon wil zijn imago niet schaden. Zijn zus Banafshe (Banafshe Hourmazdi) ziet direct dat er wat speelt tussen Parvis en Amon, maar merkt ook dat haar broer afstandelijk is. Haar vriendschap met Parvis brengt de twee jongens dichterbij elkaar. Langzaam maar zeker zoeken ze elkaar vaker op en ontstaat er iets moois. Deze vriendschap en liefde wordt doorbroken door het nieuws dat helaas veel asielzoekers krijgen in hun tijd dat ze verblijven in een opvangcentrum. Na een tijd van vreugde keert de onzekerheid terug en is het maar de vraag of de drie bij elkaar kunnen blijven.

In een paar opzichten doet ‘Futur Drei’ denken aan de explosieve indiefilm ‘Mommy’ van Xavier Dolan. Net als ‘Mommy’ maakt ‘Futur Drei’ gebruik van een verkleind aspect ratio. De benauwde beeldverhouding past goed bij de spanning tussen Parvis en Amon. Daarnaast kiest regisseur Shariat ervoor om de karakters vaak in het midden van het beeld te plaatsen en een close-up te gebruiken (iets wat ‘Mommy’ ook regelmatig doet). Nu gaat ‘Futur Drei’ over totaal andere zaken, namelijk de innerlijke strijd over geaardheid en de hoop om een toekomst op te kunnen bouwen in een veilig land. De jeugd is de toekomst en dat weten Parvis, Amon en Banafshe maar al te goed. Ook al zijn ze niet wit of eerste generatie Duits, ze weten dat hun tijd gaat komen. Deze gedachte laat Shariat terugkomen in een van de meest memorabele scènes van de film, waar de drie jongvolwassenen in de verte kijken en schreeuwen dat zij de toekomst zijn. Toch zijn er mensen die niet mee willen werken aan het bouwen van een mooi vooruitzicht voor de drie Iraniërs. In het Engels heet de film ‘No Hard Feelings’, een uitspraak die Parvis doet na een Grindr-date met een oudere, witte Duitser. Die vertelt namelijk dat hij nog nooit iets met een gekleurde, harige buitenlander heeft gedaan. Dit is een eyeopener voor Parvis, die ineens erachter komt dat hij zich misschien helemaal niet zo thuis voelt in Duitsland als hij denkt, maar ook geen connectie heeft met Iran. Dit soort momenten zijn belangrijk voor het vorderen van de plot van de film, maar zijn helaas wat schaars. Shariat had meer van dit moeten laten zien in zijn film om het verhaal er echt uit te laten springen.

‘Futur Drei’ is een onderhoudend verhaal over de complicaties van homoseksualiteit in een omgeving waar het nog niet altijd geaccepteerd wordt. In combinatie met de problemen die spelen in een asielzoekerscentrum, zorgt dit ervoor dat de film een unieke draai geeft aan een liefdesverhaal tussen twee mannen. Het duurt lang voordat het verhaal echt op stoom komt en zich kan onderscheiden, wat betekent dat de film wat abrupt aan zijn einde komt. ‘Futur Drei’ is een mooie poging om een film over homoseksuelen een nieuwe dimensie te geven, maar doet er lang over om echt los te barsten.

Job Vijftigschild

Bioscooprelease: 16 juni 2022