G.O.R.A. (2004)

Regie: Ömer Faruk Sorak | 127 minuten | komedie, science fiction | Acteurs: Cem Yilmaz, Özge Özberk, Ozan Güven, Safak Sezer, Rasim Öztekin, Özkan Ugur, Idil Firat, Erdal Tosun, Cezmi Baskin, Muhittin Korkmaz

Deze science fiction parodie van Turkse makelij is één van de meest verrassende films van dit jaar. Kosten noch moeite zijn gespaard om van ‘G.O.R.A’. een film te maken met de potentie om bij een groot publiek aan te slaan. De special effects zijn van hoge kwaliteit, en er wordt over de hele linie goed geacteerd.

‘G.O.R.A.’ is op de eerste plaats een film die naar science fiction klassiekers als ‘Star Wars’, ‘The Matrix’, ‘Star Trek’ en ‘The Fifth Element’ verwijst en deze op de hak neemt. Dit levert regelmatig hilarische scènes op, maar niet in alle gevallen zijn de verwijzingen even makkelijk op te pikken. Dit geeft echter niet, omdat er bij deze film ook voor de niet-ingewijden in sci-fi genoeg te lachen valt.

Schrijver van het script van ‘G.O.R.A.’ en tevens hoofdrolspeler Cem Yilmaz is een groot komisch talent, die maar liefst vier rollen op zich neemt in deze film. Drie van deze rollen zijn hoofdrollen: Arif, commandant Logar en Logars assistent Kubar. Een knappe prestatie, aangezien deze drie personages regelmatig tegelijk in een scène opduiken. Toch heb je als kijker geen moment het gevoel dat de drie rollen door dezelfde persoon worden neergezet, omdat de drie personages zowel wat hun uiterlijk als persoonlijkheid betreft helemaal niet op elkaar lijken.

Regisseur Ömer Faruk Sorak werkte in 2001 al eerder samen met Cem Yilmaz en een deel van de cast van ‘G.O.R.A.’, bij de opnames van ‘Vizontele’. ‘Vizontele’ (letterlijk vertaald: visie-tele) is een tragikomedie die zich afspeelt in een klein dorpje in het Turkije van begin jaren 70, waar voor het eerst de televisie wordt geïntroduceerd. Sorak maakte in 2003 ook een vervolg op deze film, ‘Vizontele Tuuba’, ditmaal zonder Cem Yilmaz. Beide films waren vooral in Turkije erg succesvol.

Het is van meet af aan duidelijk dat ‘G.O.R.A.’ een film is die door cast en crew met veel liefde en plezier is gemaakt, met Cem Yilmaz als grote gangmaker. Het enige minpuntje wordt gevormd door een aantal flauwe grappen over de vermeende homosexualiteit van enkele van de hoofdfiguren. Deze grappen zijn op zich niet kwetsend of oordelend van inhoud, maar de herhaling ervan gaat op den duur een beetje de keel uithangen.
Echter, ondanks de vrij lange speelduur en de paar genoemde flauwiteiten verveelt ‘G.O.R.A.’ geen moment. Het is een vaardig gemaakte film die het verdient om een groot succes te worden.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 18 november 2004