Gabriel (2007)

Regie: Shane Abbess | 109 minuten | actie, fantasie | Acteurs: Andy Whitfield, Dwaine Stevenson, Samantha Noble, Erika Heynatz, Michael Piccirilli, Harry Pavlidis, Jack Campbell, Kevin Copeland, Brendan Clearkin, Matt Hylton Todd, Valentino del Toro, Goran D. Kleut, Amy Mathews, Christian Clark, Johan Earl, Amber Gokken, Denai Gracie, Richard Huggett, Az Jackson, Aaron Scully, Paul Winchester

De Australische Shane Abbess debuteert met zijn film ‘Gabriel’ over een zevental aartsengelen, die moeten vechten tegen gevallen engelen. Al eeuwen strijden deze twee groepen om de macht in het vagevuur, de plaats waar zielen terechtkomen voor wie er in de hemel of hel nog geen plaats beschikbaar is. De bijzonder ambitieuze Abbess schreef zowel het script, deed de regie en produktie van zijn onafhankelijke film. Gabriel is, zoals dankzij de titel verwacht mag worden, de held van het verhaal en we volgen hem op zijn queeste naar het vagevuur. Hij is de laatste van de aartsengelen die nog over is, Amatiel, Uriel, Remiel, Raphaël, Ithuriel en Michael gingen hem voor. Alle hoop is dus op hem gevestigd, en hoewel Michael gezien wordt als meest krachtige van de aartsengelen, is de wilskracht van Gabriel erg groot en zijn doorzettingsvermogen onuitputtelijk. Om het vagevuur te betreden, moet een engel zich van zijn bovennatuurlijke vorm ontdoen en krijgt hij een menselijk omhulsel.

Voor een debuutfilm, met een zeer laag budget opgenomen, ziet ‘Gabriel’ er verbluffend uit. De visuele kant van de film, wanneer je voortdurend in ogenschouw neemt dat het geld dat het team beschikbaar had, een fractie is van een gemiddelde Hollywood-film, is best aantrekkelijk. De sfeer die gecreëerd wordt door de overwegend blauwe en groene scènes doet heel bovennatuurlijk aan, dit komt de betrokkenheid bij het verhaal zeker ten goede. Waar echter veel meer aandacht aan besteed had moeten worden, is het script. Het uitgangspunt is op zich nog best origineel, er zijn niet veel films die handelen over een groepje engelen, laat staan actiefilms. De uitwerking ervan laat daarentegen nogal wat te wensen over: het verhaal sleept zich voort, Gabriel begeeft zich van gevecht tot gevecht en voor een actiefilm zijn deze eigenlijk nauwelijks spannend. Enige uitzondering daarop is het gevecht dat door middel van stroboscopische beelden wordt getoond, die ziet er super uit! Echter, de noodzaak van de strijd die Gabriel moet leveren wordt nergens duidelijk; het is bekend dat hij een doel heeft, maar de urgentie ontbreekt.

Van een werkelijk bedroevend niveau zijn de dialogen: de ene na de andere clichématige uitspraak wordt gedaan. De acteurs zeggen deze onnatuurlijke teksten dan ook op, zonder dat je het gevoel hebt dat zij zich in hun karakters inleven. En hoe charmant Andy Whitfield, voor wie ‘Gabriel’ zijn eerste speelfilm is, ook mag zijn, een Oscarwaardige performance is het niet. Een beter uitgebalanceerd script en wat originelere dialogen, een strakkere editing (de vele close ups gaan wel vervelen, evenals de scènes met de snel bewegende wolken), had ‘Gabriel’ veel goed gedaan. Gezien het feit dat ‘Gabriel’ een eerste deel van een eventuele trilogie zou moeten worden, is het wel waard om uit te zien naar een tweede project van Shane Abbess, want de potentie is aanwezig. Echt slecht wordt ‘Gabriel’ als geheel namelijk nergens, maar een topper is het ook niet. Eigenlijk bevindt de film zich in het gebied ergens tussenin: het vagevuur dus…