Gabriel e a montanha (2017)

Recensie Gabriel e a montanha CinemagazineRegie: Fellipe Barbosa | 130 minuten | drama | Acteurs: João Pedro Zappa, Caroline Abras, Alex Alembe, Rashidi Athuman, John Goodluck, Luke Mpata, Manuela Picq, Rhosinah Sekeleti, Leonard Siampala

In juli 2009 verdween de Braziliaanse backpacker Gabriel Buchmann tijdens een klimtocht naar de top van de berg Mulanje in Malawi. Niet lang daarna werd hij dood gevonden. In ‘Gabriel e a Montanha’ (‘Gabriel and the Mountain’) verfilmt regisseur Fellipe Gamarano Barbosa de reis van Gabriel, die hij persoonlijk kende. Het resultaat is een hyperrealistische en intieme reconstructie van Gabriels laatste maanden, waarin hij door Afrika reist en vriendschappen sluit tal van mensen die op zijn pad kwamen.

Hoofdrolspeler João Pedro Zappa zet Gabriel neer zoals hij door Barbosa omschreven is: een extraverte lolbroek die makkelijk contacten legt met anderen. Dit zien we in de diverse scènes waarbij Gabriel zich onderdompelt in de lokale cultuur en vriendschappen aanknoopt met de mensen die hij tegenkomt op zijn reis. Om het nog authentieker te maken heeft Barbosa de betreffende personen opgezocht en als zichzelf gecast in de film. De geïmproviseerde gesprekken voelen daardoor heel natuurlijk aan, wat de film een docudrama-achtige sfeer geeft.

Wel blijft het allemaal wat aan de oppervlakte – wat de drijfveer van Gabriel nu precies is, is onduidelijk. In politieke discussies met zijn vriendin lijkt hij een stuk minder idealistisch dan zij, terwijl zij schampert over zijn ‘neoconservatieve vriendjes’. Aan de andere kant is deze ambiguïteit misschien precies het punt: Gabriel is een jonge twintiger die niet weet wat hij wil in het leven en het enige doel van zijn reis is om daar achter te komen. ‘Gabriel e a Montanha’ is een reconstructie van die reis, waar de kijker zelf conclusies aan kan verbinden.

Met de oppervlakkigheid van de contacten die Gabriel legt, lijkt Barbosa ook iets te willen zeggen over het moderne backpacktoerisme. Dat lijkt een stuk authentieker en op de lokale cultuur gericht dan massaal een hotel pakken en toeristische locaties bezoeken, maar heeft dezelfde oppervlakkigheid. Hoewel Gabriel benadrukt dat hij een Braziliaan is en geen Europeaan of Amerikaan, blijft hij toch een ‘Mzungu’, de blanke die een kijkje komt nemen in Afrika en daarna weer naar huis gaat.

Al met al is ‘Gabriel e a Montanha’ een authentiek portret van een jonge man op zoek naar zingeving in de wijde wereld. De intieme kennis die Barbosa en diverse tegenspelers hebben van Gabriel maken het een zeer persoonlijk verhaal. Wel wordt de film af en toe zo documentaire-achtig dat de vraag rijst of deze vorm het verhaal wellicht beter recht had gedaan.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 24 mei 2018
VOD-release: 19 september 2018