Gambit (2012)

Regie: Michael Hoffman | 89 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Colin Firth, Cameron Diaz, Alan Rickman, Stanley Tucci, Cloris Leachman, Tom Courtenay, Togo Igawa, Senem Temiz, Anna Skellern, Sarah Goldberg, Erica LaRose, Silvia Crastan, Chillie Mo, Greg Bennett, Gerard Horan, Tanroh Ishida, Ekaterina Botziou

Harry Deane is het zat om te werken als kunsthandelaar voor de rijke zakenman Lionel Shabandar. Lionel is een arrogante pestkop met nudistische trekjes. Om Lionel een hak te zetten en er zelf met een dikke winst vandoor te gaan bedenkt Harry een slinks plan door Lionel een vervalsing van Monet te laten kopen. De vervalsing is gemaakt door zijn goede vriend The Mayor. Harry heeft echter ook de hulp nodig van PJ Puznowski, een Texaanse rodeo queen die niet op haar mondje gevallen is. Harry verwacht dat zijn plannetjes als gesmeerd gaan lopen en dat de buit heel snel binnen is. PJ blijkt echter heel eigenwijs te zijn en Lionel is niet direct overtuigd van het schilderij. Harry ziet zijn plannetje steeds meer in het water vallen.

Het script van ‘Gambit’ is geschreven door de zeer succesvolle Coen broertjes die met films als ‘Fargo’, ‘Burn after Reading’ en ‘No Country for Old Men’ al veel succes behaalden. ‘Gambit’ is echter niet geregisseerd door de broers en wellicht verklaart dat waarom ‘Gambit’ geen instant klassieker is als bovengenoemde films.

De hoofdrollen in de film worden stuk voor stuk gespeeld door prima acteurs die allen bekend zijn met het komediegenre. Colin Firth, Cameron Diaz, Alan Rickman en Stanley Tucci lijken allemaal niet uit de verf te komen. Veel grappen slaan niet aan en het slapstickgehalte heeft niet het beoogde effect. Wat ook zeker niet helpt is de stereotypering van de landen waar de karakters vandaan komen. Britten zijn stijf en chique, Amerikanen ordinair en Japanners kinderlijk. Het is alsof de makers door een gebrek aan creativiteit de karakters zo flauw mogelijk hebben gemaakt. Sympathie voor Harry Deane is er dan ook niet. Door zijn sukkelige gedrag maakt het je eigenlijk niet zo veel uit of het plan nou wel of niet lukt. Daardoor voelen de 90 minuten van de film veel langer aan. Lichtpuntjes van de film zijn de scènes in het Savoy hotel met de baliemedewerkers. Zij zijn de enigen die zorgen voor humor in de film. Ook de animatiescène in de opening van de film mag niet onvermeld blijven. Het zorgt voor een Pink Panther-achtige sfeer die goed bij de film past.

De film is een remake van de originele versie uit 1966 met Michael Caine en Shirley MacLaine. Het script lag al sinds 1997 klaar, maar uiteindelijk kwam het op een stapel terecht. Acteurs (waaronder Ben Kingsley en Jennifer Aniston), regisseurs en producenten verbonden zich aan de film om er uiteindelijk toch weer vanaf te zien. Wellicht dat het een teken aan de wand was en men het bij het origineel had moeten laten.

‘Gambit’ lijkt alle ingrediënten in huis te hebben om bij de andere Coen brothers successen te horen maar faalt daarin. De film stijgt niet uit boven de middelmatigheid en laat vooral qua humor heel wat kansen liggen.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 20 juni 2013
DVD- en blu-ray-release: 10 oktober 2013