Game Night (2018)

Recensie Game Night CinemagazineRegie: John Francis Daley, Jonathan Goldstein | 100 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Jason Bateman, Rachel McAdams, Kyle Chandler, Sharon Horgan, Billy Magnussen, Lamorne Morris, Kylie Bunbury, Jesse Plemons, Michael C. Hall, Danny Huston, Chelsea Peretti, Camille Chen, Zerrick Williams, Joshua Mikel, R.F. Daley, John Frances Daley, Michael Cyril Creighton, Brooke Jaye Taylor, Jonathan Goldstein, Natasha Hall, Jessica Lee, Malcolm X. Hughes

‘Game Night’ gaat over Max (Jason Bateman) en Annie (Rachel McAdams), die elkaar leren kennen bij een pubquiz. Hun gemeenschappelijke voorliefde voor spelletjes en competitieve inborst blijken voldoende basis voor een relatie. Eenmaal getrouwd organiseren ze regelmatig spelletjesavonden, waaraan door de jaren heen wisselende vrienden, veelal koppels, meedoen. Supergezellig en goed voor het huwelijk. Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Max en Annie. De gewenste gezinsuitbreiding laat maar op zich wachten en de fertiliteitsarts legt al snel de vinger op de zere plek: Max is gestrest door de komst van zijn oudere, veel succesvollere broer Brooks en daarom is hij momenteel minder vruchtbaar.

Wanneer Brooks (Kyle Chandler) binnenvalt bij hun spelletjesavond en indruk maakt op hun vrienden, is voor Max en Annie de irritatielimiet bijna bereikt. De uitnodiging om de volgende keer de Game Night bij Brooks thuis te houden, accepteren ze, maar alle voelsprieten staan op scherp. Brooks heeft een fantastisch idee, zegt hij zelf, en hij zal ervoor zorgen dat dit een avond wordt om nooit te vergeten. In plaats van suffe bordspelletjes heeft hij een bureau ingeschakeld dat moordmysteries organiseert. Binnen een uur na aanvang van het gezellige samenzijn, zal één van de groep worden ontvoerd. Degene die het slachtoffer vindt, krijgt Brooks’ 1976 Corvette Stingray, niet geheel toevallig Max’ droomauto als kleine jongen.

Een beetje geoefende filmkijker voelt de eerste plottwist al minutenlang aankomen. Vanaf het moment dat Brooks aankondigt dat er iemand voor nep zal worden ontvoerd, weet je al dat er échte criminelen in het verhaal zullen opduiken en dat niet elke deelnemer aan de avond dat meteen door zal hebben. Gelukkig is die wetenschap niet belemmerend voor het kijkplezier. ‘Game Night’ is een vlotte, amusante actiekomedie, waarbij de ongeloofwaardigheid net zo min een beletsel vormt als de voorspelbaarheid.

De cast, McAdams, Bateman en Chandler voorop, hebben een uitstekende komische timing en ook koppel Ryan (Billy Magnussen) en Sarah (Sharon Horgan) zijn grappig samen. Verfrissend om eens een keer een mannelijk dom blondje te zien in een film! Minder geslaagd is de verhaallijn over het derde stel, Kevin en Michelle (Lamorne Morris en Kylie Bunbury), dat te midden van alle verwarring en spanning nog tijd vindt om te kibbelen over een jaloezie-kwestie. Bijzondere vermelding voor de ultracreepy Jesse Plemons, die als buurman van Max en Annie al je nekharen overeind doet zetten.

‘Game Night’ is een fijne mix van komedie, actie, spanning en romantiek (Max en Annie zijn écht leuk samen!). De grappen zijn slechts sporadisch schunnig en platvloers, maar komen voort uit de personages en de situaties waarin ze terechtkomen, wat een verademing is. Een moderne screwball komedie, die je met een grote lach op je gezicht zult bekijken.

Bioscooprelease: 22 februari 2018
DVD- en blu-ray-release: 22 augustus 2018