Gamer (2009)

Regie: Mark Neveldine, Brian Taylor | 95 minuten | thriller, science fiction | Acteurs: Gerard Butler, John Leguizamo, Alison Lohman, Michael C. Hall, Milo Ventimiglia, Logan Lerman, Aaron Yoo, Kyra Sedgwick, Keith David, Terry Crews, Amber Valletta, Zoe Bell, Johnny Whitworth, Sam Witwer, Efren Ramirez, Ludacris

De Amerikaanse actiefilm ‘Gamer’ speelt zich af in een toekomstige wereld waaruit alle licht en vrolijkheid is verdwenen. Het is een decor dat we kennen van genregenoten ‘Children of Men’ en ‘Babylon A.D.’ De mensheid is verworden tot een oversekste en gewelddadige meute, waarbij iedereen probeert te profiteren van iedereen. Een film in deze setting geeft plenty mogelijkheden voor maatschappelijke bespiegelingen, spanning en opwindende actie. ‘Gamer’ faalt op al die fronten.

Dat deze actiefilm weinig interessants heeft te melden, kon je van de dienstdoende regisseurs (‘Crank’) misschien verwachten. Het vervelende is dat ‘Gamer’ wel pretenties heeft. Het verhaal, over mensen van vlees en bloed die als killers worden gebruikt in een hightech computergame, biedt alle gelegenheid om te filosoferen over zaken als vrije wil, moorden op commando en de doodstraf. Helaas komt ‘Gamer’ niet verder dan wat oppervlakkige kreten over nanodeeltjes en virtueel vermaak. Dat het verhaal vol plotgaten en onwaarschijnlijkheden zit, werkt ook niet mee.

Dat alles zou minder erg zijn als we tenminste met de personages konden meeleven. Ook dat lukt niet. De karakters variëren van moorddadige klootzakken tot sadistische brokken inteelt. Zelfs hoofdpersoon Kable moordt er lekker op los, zonder enig gewetensbezwaar. De sympathie van de kijker zou moeten gaan naar de Humanz, een soort verzetsstrijders die de wereld willen redden, maar die ogen eerder als een clubje opgefokte alternatievelingen op zoek naar een leuke hobby.

Al deze bezwaren zouden we onmiddellijk vergeten, als deze actiefilm tenminste wat lekkere actie had te bieden. Ook hierin falen de makers. Hoewel de film visueel best wat te bieden heeft, kent de actie te weinig afwisseling. ‘Gamer’ is een doorlopende parade van door kogels doorzeefde hoofden, ontploffingen, brandende brommertjes en brekende botten, liefst van de nek. Door het nerveuze camerawerk, de razendsnelle montage en visuele spielerei is de actie nauwelijks te volgen, zodat de opwinding volledig langs je heen gaat.

Daarmee is ‘Gamer’ niet meer dan een hypernerveuze videoclip die bloed, herrie en foute muziek uitbraakt. Voor een film van anderhalf uur is dat te karig. Hersenloos vermaak is prima, hersenloze verveling niet.

Bioscooprelease: 8 oktober 2009