Gangster High – Pongryeok-sseokeul (2006)

Regie: Park Gi-Hyeong | 97 minuten | actie, drama | Acteurs: Jang Hie-jin, Yeon Je-wook, Lee Tae-seong, Lee Haeng-seok, Kim Ye-ryeong, Kim Hye-sung, Jo Jin-woong, Jeong Kyeong-ho

Een knokfilm met een emotioneel tintje? Welkom in de 21e eeuw! De tijden waarin nobele (maar compromisloze) helden zonder mededogen mensen in elkaar schopten zonder voor de gevolgen op te draaien, zijn voorbij. Tegenwoordig wordt de schade van een goede kloppartij ongecensureerd in beeld gebracht. Het einde van ‘Gangster High’ hakt er dan ook behoorlijk in. Ook voor de ‘held’ zelf.

‘Gangster High’ gaat over Sang-Ho. De student wil zijn school af maken en daarna het leger in. So far so good, maar het rustige leventje van de scholier verandert op slag als hij op z’n nieuwe school terechtkomt. Een onschuldig partijtje voetbal mondt uit in een vete. Sang-Ho maakt ruzie met de arrogante Su-Hee en die schermutseling belooft een bloederige aangelegenheid te worden. De twee vijanden trommelen ieder afzonderlijk een aantal maten op. Voortaan nemen Sang-Ho’s Tijgers het op tegen Su-Hee’s TNT. Wat ooit begon als een voetbalclub is uitgegroeid tot een jeugdbende. De Tijgers en TNT zoeken elkaar telkens op om elkaar vervolgens in elkaar te slaan. De situatie escaleert.

Houd je van knokfilms dan mag je ‘Gangster High’ niet missen. Dit non-stop actiespektakel verspilt weinig tijd aan karakteruitdieping en diepzinnige dialogen, maar dompelt je direct onder in de keiharde wereld van de jeugdbendes. Toch is dit geen breinloos knokfilmpje geworden. Hoe hij het voor elkaar heeft gekregen is een raadsel, maar regisseur Park Gi-Hyeong heeft een vleugje melodrama in z’n film weten te verwerken. Dat is vooral op het conto van de acteurs te schrijven trouwens.

De cast acteert naturel en de vechtpartijen zien er realistisch uit. Er wordt vaak in het luchtledige geslagen en de trappen komen vaak niet aan. Het lijkt erop alsof er geen choreografie aan te pas is gekomen en de acteurs echt op elkaar aan het inhakken waren. De klappen komen hard aan en er is niets moois aan de vechtpartijen. Sierlijke trappen zijn er niet. ‘Gangster High’ laat mensen zien die elkaar pijn willen doen en zich niet bekommeren om gracieuze kicks. Er wordt onder de gordel geslagen en geschopt en ook het gezicht is niet heilig. De gevolgen van de matpartijen komt ook duidelijk in beeld. Geweld is niet mooi.

De bittere finale laat zien wat geweld en haat aanrichten. Het perspectief van goed en kwaad wordt ineens op z’n kop gezet, als je ziet wat de blinde woede en vergeldingsdrang van ‘held’ Sang-Ho heeft aangericht. Indrukwekkende boodschap in een indrukwekkende (vecht)film.